Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@misc{2349459, author = {Bednářová, Jiřina and Cígler, Hynek and Jabůrek, Michal and Mikulková, Kristýna and Gocieková, Veronika and Pospíšilová, Magdalena and Kubík, Tomáš and Hubatková, Petra and Bílovská, Kateřina}, address = {Otrokovice}, keywords = {testy školních dovedností; psychologická diagnostika; psychometrika; školní zralost; specifické poruchy učení; dyslexie; dysgrafie; dyskalkulie; dysortografie}, language = {cze}, location = {Otrokovice}, publisher = {Propsyco}, title = {BACH : Testy školních dovedností}, year = {2023} }
TY - GEN ID - 2349459 AU - Bednářová, Jiřina - Cígler, Hynek - Jabůrek, Michal - Mikulková, Kristýna - Gocieková, Veronika - Pospíšilová, Magdalena - Kubík, Tomáš - Hubatková, Petra - Bílovská, Kateřina PY - 2023 TI - BACH : Testy školních dovedností PB - Propsyco CY - Otrokovice KW - testy školních dovedností KW - psychologická diagnostika KW - psychometrika KW - školní zralost KW - specifické poruchy učení KW - dyslexie KW - dysgrafie KW - dyskalkulie KW - dysortografie N2 - BACH: Testy školních dovedností je originální česká baterie testů čtení a psaní, matematických dovedností a grafomotorického tempa, určená pedagogickým a klinickým psychologům a speciálním pedagogům pro vyšetření klientů od mateřské školy do 22 let věku, a dále pak seniorů ve věku 55–80 let. Standardizační vzorek tvořilo 1411 respondentů, sběr dat probíhal v letech 2019–2022. Testy jsou konormované s inteligenční baterií Woodcock Johnson IV COG u dětí a mladých dospělých, u seniorů pak s paměťovým testem TOMAL SE. Testy školních dovedností se zaměřují na čtenářské dovednosti (technika čtení a práce s textem), písemný projev, morfologické a fonologické kompetence, zrakovou diferenciaci. Matematická část obsahuje testy prematematických a matematických dovedností; ty jsou dále děleny na numerické schopnosti, matematické usuzování a matematické znalosti. Baterie nachází uplatnění mj. při diagnostice specifických poruch učení, zejm. dyslexie, dyskalkulie (a to včetně středoškolských a vysokoškolských studentů), diagnostice vybraných aspektů školní zralosti (a tedy jak vhodnosti předčasného zaškolení, tak naopak odkladu školní docházky), a obecně při vyšetření školní neúspěšnosti. V případě seniorů mohou být testy využity při diagnostice kognitivních poruch či v kariérním poradenství. Na rozdíl od jiných podobných metod dostupných českému uživateli se baterie BACH vyznačuje širokým věkovým rozsahem potenciálních probandů a pokročilým psychometrickým zpracováním založeným na teorii odpovědi na položku (IRT). Rychlostní testy byly parametrizované pomocí log normálního IRT modelu, silové testy pomocí Raschova modelu a analýzy latentních tříd, standardní skóry byly vytvořeny metodami kontinuálního normování. K dispozici je řada skórů podporující normativní, kriteriální a ipsativní vyhodnocení. Baterie se vyznačuje vysokou reliabilitou a dobrou faktorovou a kriteriální validitou. V České republice neexistuje jiná podobně komplexní metoda s obdobným obsahem. ER -
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Hynek CÍGLER, Michal JABŮREK, Kristýna MIKULKOVÁ, Veronika GOCIEKOVÁ, Magdalena POSPÍŠILOVÁ, Tomáš KUBÍK, Petra HUBATKOVÁ a Kateřina BÍLOVSKÁ. \textit{BACH : Testy školních dovedností}. Otrokovice: Propsyco, 2023.
|