B 2023

Informační gramotnost

ČERNÝ, Michal

Základní údaje

Originální název

Informační gramotnost

Název anglicky

Information Literacy

Autoři

ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Praha, 317 s. 2023

Nakladatel

Grada

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00132584

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-271-5195-0

Klíčová slova česky

Informační gramotnost; filozofie informace; umělá inteligence; historie informační společnosti; historie informační gramotnosti; vzdělávání; technologie

Klíčová slova anglicky

Information literacy; philosophy of information; artificial intelligence; history of the information society; history of information literacy; education; technology

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 2. 2024 11:45, RNDr. Michal Černý, Ph.D.

Anotace

V originále

Kniha nabízí pohled do historického pozadí formulování koncepce informační gramotnosti jako určitého nástroje pro úspěšnou adaptaci na informační společnost. Nespokojuje se pouze s historickou analýzou, ale sleduje širší filozofická a pedagogická východiska celého fenoménu. Opírá se o myšlenky Luciana Floridiho, které kriticky analyzuje. V závěrečné části pak nabízí vlastní konceptualizaci tématu, která vyžaduje – v kontextu nástupu generativních systémů s umělou inteligencí a společenských změn – nové, hlubší pojetí tohoto fenoménu. Ukazuje, jakým novým způsobem se musíme s technologiemi naučit pracovat, abychom mohli žít v informačně udržitelné demokratické společnosti. Vzdělávání v práci s technikou a informacemi se zde stávají cestou k nově chápanému a hlubšímu humanismu.

Anglicky

The book offers an insight into the historical background of the formulation of the concept of information literacy as a tool for successful adaptation to the information society. It is not content with a historical analysis alone, but traces the broader philosophical and pedagogical background of the whole phenomenon. It relies on the ideas of Luciano Floridi, which it critically analyses. In the final part, he offers his own conceptualization of the topic, which requires - in the context of the emergence of generative systems with artificial intelligence and social change - a new, deeper understanding of the phenomenon. It shows how we must learn to work with technology in new ways in order to live in an informationally sustainable democratic society. Here, education in working with technology and information becomes a pathway to a newly understood and deeper humanism.

Návaznosti

MUNI/A/1299/2022, interní kód MU
Název: Komunita, resilience, udržitelnost: design informačních služeb
Investor: Masarykova univerzita, Komunita, resilience, udržitelnost: design informačních služeb