ČERNÝ, Michal. Nová konceptualizace fenoménu informační gramotnosti v kontextu rozvoje generativní umělé inteligence. In Informačné interakcie 2023 – medzinárodná konferencia. 2023. ISBN 978-80-8127-387-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Nová konceptualizace fenoménu informační gramotnosti v kontextu rozvoje generativní umělé inteligence
Název anglicky A new conceptualization of the phenomenon of information literacy in the context of the development of generative artificial intelligence
Autoři ČERNÝ, Michal.
Vydání Informačné interakcie 2023 – medzinárodná konferencia, 2023.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50803 Information science
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-8127-387-2
Klíčová slova česky informační gramotnost; generativní umělá inteligence; ontologické implikace; etické implikace; epistemický nástroj
Klíčová slova anglicky information literacy; generative artificial intelligence; ontological implications; ethical implications; epistemic tool
Změnil Změnil: RNDr. Michal Černý, Ph.D., učo 268947. Změněno: 24. 2. 2024 11:44.
Anotace
Hejdánkův (1997) koncept nepředmětného myšlení i Lakofovy (2008) úvahy nad zkušenostním realismem vedou k úvahám nad tím, zda Floridiho (2013, 2014) chápání inforgů jako vymezených a pevných entit nepředstavuje zásadní limit celého jeho filosofického projektu. Důraz na rozpouštění tuhých entit, tak jak o nich uvažuje Bauman (2013), je zásadní pro radikálním způsobem reflektovaný konceptuální design (Floridi, 2019), který bude stát v pozadí nově se formujících představ o informační gramotnosti jako o předpokladu pro dosahování dynamické rovnováhy v postupně se měnícím vysoce komplexním prostředí. Tyto úvahy nás přivádí k nutnosti uvažovat o běžných pojmech spojených s informační gramotností, jako jsou rámce, definice, zdroje, odlišným způsobem, než je běžné.
Anotace anglicky
Hejdánek's (1997) notion of non-object thinking and Lakof's (2008) reflections on experiential realism lead one to wonder whether Floridi's (2013, 2014) understanding of inforgs as bounded and fixed entities represents a fundamental limit to his entire phlosophical project. The emphasis on the dissolution of rigid entities, as Bauman (2013) thinks of them, is essential to a radically reframed conceptual design (Floridi, 2019) that will underpin emerging notions of information literacy as a prerequisite for achieving dynamic equilibrium in a progressively changing, highly complex environment. These considerations bring us to the need to think about common concepts associated with information literacy, such as frameworks, definitions, and resources, in a different way than is common.
Návaznosti
MUNI/A/1299/2022, interní kód MUNázev: Komunita, resilience, udržitelnost: design informačních služeb
Investor: Masarykova univerzita, Komunita, resilience, udržitelnost: design informačních služeb
VytisknoutZobrazeno: 25. 6. 2024 00:57