KRAJNÍK, Filip. Converting a Saul into a Paul in St. Cecily: or, The Converted Twins (1666) : Pro-Catholic Polemics on the Early Restoration English Stage. Caliban: French Journal of English Studies. Toulouse (Francie): Presses Universitaires du Midi, 2022, roč. 2022, 67-68, s. 237-252. ISSN 2425-6250. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.4000/caliban.11504.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Converting a Saul into a Paul in St. Cecily: or, The Converted Twins (1666) : Pro-Catholic Polemics on the Early Restoration English Stage
Autoři KRAJNÍK, Filip (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Caliban: French Journal of English Studies, Toulouse (Francie), Presses Universitaires du Midi, 2022, 2425-6250.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Francie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Plný text článku.
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00134335
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.4000/caliban.11504
Klíčová slova anglicky Restoration theatre; St Cecilia; Matthew Medbourne; English Catholicism; religious tolerance
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Změněno: 11. 3. 2024 10:52.
Anotace
The present discussion examines the little-known Restoration play St. Cecily: or, The Converted Twins (printed 1666 and 1667), attributed to the Catholic actor Matthew Medbourne. Although the play was probably never staged, even its publication in print could be considered as a striking declaration of a political manifesto. When St. Cecily was written, the English Catholic minority strove for tolerance, turning for help to political elites of the country, including the King, the Parliament and various members of the court. The play itself, dedicated to the Catholic Queen consort Catherine of Braganza, clearly partakes in the then current religious polemics, fighting anti-Catholic stereotypes that were ingrained in English society. While the political goal of the piece failed, St. Cecily remains an unusual testimony to the fragile political and religious situation in England in the early 1660s, as well as an example of the blurred boundaries between popular and “serious” works in terms of their ideological function.
Návaznosti
GA19-07494S, projekt VaVNázev: Anglická divadelní kultura 1660-1737
Investor: Grantová agentura ČR, Anglická divadelní kultura 1660-1737
VytisknoutZobrazeno: 21. 9. 2024 12:29