2023
Risks of the pedagogical process and their prevention
KACHLÍK, PetrZákladní údaje
Originální název
Risks of the pedagogical process and their prevention
Název česky
Rizika pedagogického procesu a jejich prevence
Autoři
Vydání
In JENEVA, S.V., PROCHOROVA, S.P., DVOREČENCEVA, A.S. (Eds.). International scientific and practical conference “STRATEGIC ORIENTATIONS OF EDUCATION AND REHABILITATION IN THE CONDITIONS OF MARTIAL LAW AND POST-WAR TIMES: PROBLEMS, SOLUTIONS, PROSPECTS”, pp. 78-79. 1st Ed. Zaporizhzhia: Department of Education and Science of Zaporizhzhia Regional State Administration, 2023
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50302 Education, special
Stát vydavatele
Ukrajina
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-617-7929-11-5
Klíčová slova česky
chování; infekce; nedostatek pohybu; prevence; přetěžování; rizikový faktor; škola; zdraví; žák
Klíčová slova anglicky
behavior; infection; lack of movement; prevention; overwork; risk factor; school; health; pupil
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 12. 2023 12:49, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
The contribution is focused on the issue of pedagogical process' risk factors and possible preventive measures. The most important ones include the risk of infection transmission, lack of movement and overwork of pupils. Among other items, it is necessary to mention the risk of developing addictive behavior, stress maladaptation, unhealthy diet, inappropriate drinking regime and possible allergy of pupils. Primary prevention should focus on building and strengthening basic hygiene habits, a suitable microclimate in classrooms, the creation and fixation of desirable patterns of behavior supporting a healthy lifestyle, awareness of forms of addictive behavior and training in appropriate defense and rejection strategies. Intensive communication between the school and the family, the counseling system and other experts is also necessary. In the case of secondary prevention, it involves the early detection and solution of pupils at risk, the preparation and cooperation of experts working in a team that solves problems for the well-being of the child.
Česky
Příspěvek je zaměřen na problematiku rizikových faktorů pedagogického procesu a možná preventivní opatření. K nejvýznamnějším patří riziko přenosu infekce, nedostatek pohybu a přetěžování žáků. Z dalších položek je třeba zmínit riziko vzniku závislostního chování, stresovou maladaptaci, nezdravý způsob výživy, nevhodný pitný režim a možnou alergizaci žáků. Primární prevenci je třeba zaměřit na vybudování a posilování základních hygienických návyků, vhodné mikroklima ve třídách, vytvoření a fixaci žádoucích vzorců chování podporujících zdravý životní styl, informovanost o formách závislostního chování a nácvik vhodných strategií obrany a odmítání. Je rovněž potřebná intenzivní komunikace školy s rodinou, poradenským systémem a dalšími odborníky. V případě sekundární prevence jde o včasnou detekci a řešení žáků v riziku, o přípravu a spolupráci odborníků pracujících v týmu, který řeší problémy k dobru dítěte.
Návaznosti
MUNI/A/1347/2022, interní kód MU |
|