a 2023

Risks of the pedagogical process and their prevention

KACHLÍK, Petr

Základní údaje

Originální název

Risks of the pedagogical process and their prevention

Název česky

Rizika pedagogického procesu a jejich prevence

Autoři

Vydání

In JENEVA, S.V., PROCHOROVA, S.P., DVOREČENCEVA, A.S. (Eds.). International scientific and practical conference “STRATEGIC ORIENTATIONS OF EDUCATION AND REHABILITATION IN THE CONDITIONS OF MARTIAL LAW AND POST-WAR TIMES: PROBLEMS, SOLUTIONS, PROSPECTS”, pp. 78-79. 1st Ed. Zaporizhzhia: Department of Education and Science of Zaporizhzhia Regional State Administration, 2023

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Ukrajina

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-617-7929-11-5

Klíčová slova česky

chování; infekce; nedostatek pohybu; prevence; přetěžování; rizikový faktor; škola; zdraví; žák

Klíčová slova anglicky

behavior; infection; lack of movement; prevention; overwork; risk factor; school; health; pupil

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 12. 2023 12:49, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Anotace

V originále

The contribution is focused on the issue of pedagogical process' risk factors and possible preventive measures. The most important ones include the risk of infection transmission, lack of movement and overwork of pupils. Among other items, it is necessary to mention the risk of developing addictive behavior, stress maladaptation, unhealthy diet, inappropriate drinking regime and possible allergy of pupils. Primary prevention should focus on building and strengthening basic hygiene habits, a suitable microclimate in classrooms, the creation and fixation of desirable patterns of behavior supporting a healthy lifestyle, awareness of forms of addictive behavior and training in appropriate defense and rejection strategies. Intensive communication between the school and the family, the counseling system and other experts is also necessary. In the case of secondary prevention, it involves the early detection and solution of pupils at risk, the preparation and cooperation of experts working in a team that solves problems for the well-being of the child.

Česky

Příspěvek je zaměřen na problematiku rizikových faktorů pedagogického procesu a možná preventivní opatření. K nejvýznamnějším patří riziko přenosu infekce, nedostatek pohybu a přetěžování žáků. Z dalších položek je třeba zmínit riziko vzniku závislostního chování, stresovou maladaptaci, nezdravý způsob výživy, nevhodný pitný režim a možnou alergizaci žáků. Primární prevenci je třeba zaměřit na vybudování a posilování základních hygienických návyků, vhodné mikroklima ve třídách, vytvoření a fixaci žádoucích vzorců chování podporujících zdravý životní styl, informovanost o formách závislostního chování a nácvik vhodných strategií obrany a odmítání. Je rovněž potřebná intenzivní komunikace školy s rodinou, poradenským systémem a dalšími odborníky. V případě sekundární prevence jde o včasnou detekci a řešení žáků v riziku, o přípravu a spolupráci odborníků pracujících v týmu, který řeší problémy k dobru dítěte.

Návaznosti

MUNI/A/1347/2022, interní kód MU
Název: Specifika potřeb edukačních a socializačních procesů dětí/dospělých s postižením/znevýhodněním
Investor: Masarykova univerzita, Specifika potřeb edukačních a socializačních procesů dětí/dospělých s postižením/znevýhodněním