J 2023

Consumer perception of food value: A comparative study of global supermarkets and local farmers' markets in Slovakia

KRIŽAN, František, Kristína BILKOVÁ, Markéta NOVOTNÁ, Josef KUNC, Petra HENCELOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Consumer perception of food value: A comparative study of global supermarkets and local farmers' markets in Slovakia

Autoři

KRIŽAN, František (703 Slovensko, garant), Kristína BILKOVÁ (703 Slovensko), Markéta NOVOTNÁ (203 Česká republika, domácí), Josef KUNC (203 Česká republika, domácí) a Petra HENCELOVÁ (703 Slovensko)

Vydání

Moravian Geographical Reports, WARSAW, SCIENDO, 2023, 1210-8812

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50204 Business and management

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 2.500 v roce 2022

Kód RIV

RIV/00216224:14560/23:00132682

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

UT WoS

001133106200004

Klíčová slova anglicky

consumer perception; farmers’ markets; retail choice; supermarkets; Slovakia

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 2. 2024 14:45, Mgr. Pavlína Kurková

Anotace

V originále

The paper explores how Slovak consumers perceive the value of food, sold by different retail formats (especially farmers’ markets and supermarkets), in terms of the quality, price, and healthiness. The aim of this paper is to evaluate consumer perceptions regarding global and local types of retail stores where they buy food most frequently. In the study, the segmentation of consumers by generation, income, and type of residence is provided. From the methodological point of view, Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis tests are used to test hypotheses. According to the sample of respondents (n = 1,004), large-scale stores do not offer healthier and higher-quality food. This perception, however, varies based on the income of the consumer groups. On the other hand, respondents perceive that food sold at farmers’ markets is healthier and of higher quality than food in conventional stores. They do not perceive that food sold at farmers’ markets is cheaper than food in conventional stores.

Návaznosti

MUNI/A/1223/2022, interní kód MU
Název: Konkurenceschopnost a odolnost regionů: příležitosti a hrozby
Investor: Masarykova univerzita, Konkurenceschopnost a odolnost regionů: příležitosti a hrozby

Přiložené soubory