VIRDIS, Alberto. Fragmentation as a Visual Principle : From Cloisonné to Early Stained Glass. In Foletti, Ivan; Okáčová, Marie; Palladino, Adrien. A Radical Turn? Reappropriation, Fragmentation, and Variety in the Postclassical World (3rd-8th c.). 1. vyd. Turnhout: Brepols, 2023, s. 78-97. Convivium Supplementum, 10. ISBN 978-80-280-0188-9. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1484/M.CONVISUP-EB.5.133722.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Fragmentation as a Visual Principle : From Cloisonné to Early Stained Glass
Autoři VIRDIS, Alberto (380 Itálie, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Turnhout, A Radical Turn? Reappropriation, Fragmentation, and Variety in the Postclassical World (3rd-8th c.), od s. 78-97, 20 s. Convivium Supplementum, 10, 2023.
Nakladatel Brepols
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Belgie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW Link to the full text of the result
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00132684
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-280-0188-9
Doi http://dx.doi.org/10.1484/M.CONVISUP-EB.5.133722
Klíčová slova anglicky cloisonné jewelry; early medieval aesthetics; early medieval art; exegesis; fragmentation; late antique art; late antique Latin literature; mosaic; opus sectile; stained glass; theology; transmediality
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Kateřina Rajsová, učo 438994. Změněno: 10. 5. 2024 11:00.
Anotace
From archaeological and literary study, the origins of stained glass can be placed at a hitherto unspecified time between Late Antiquity and the early Middle Ages. The absence of early medieval stained-glass windows in situ has recently been offset by a greater number of archaeological finds of stained-glass fragments dating, for the most part, to the seventh and eighth centuries ce. Precursors have often been identified in glass opus sectile compositions, imitating the marble sectilia widely seen in the Roman world. As an emerging medium, however – though possibly inspired by Mediterranean practices – stained glass surpassed its models. The new medium had to come up with a new aesthetic, one rooted in anticlassical traditions and expressed in artistic media such as enamels and cloisonné jewelry-making, that enhanced light and color. The article examines the emergence of stained glass in relation to the interactions of classical and anticlassical traditions, the diffusion of old and new media and techniques in a (no longer?) globalized late antique world. Parallels can also be drawn with literary writings by Sidonius Apollinaris, Gregory of Tours, and Venantius Fortunatus, as well as with the so-called Hisperic aesthetics and literature and early medieval theology and exegesis.
Návaznosti
CZ.02.2.69/0.0/0.0/20_079/0017045, interní kód MU
(Kód CEP: EF20_079/0017045)
Název: MSCAfellow4@MUNI
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, MSCAfellow4@MUNI, PO 2 Rozvoj vysokých škol a lidských zdrojů pro výzkum a vývoj
EF17_050/0008496, projekt VaVNázev: MSCAfellow@MUNI
VytisknoutZobrazeno: 20. 7. 2024 19:24