u 2023

Válka na Ukrajině, její reflexe v českém veřejném mínění a doporučení pro komunikační strategii

DOSEDĚL, Tomáš, Miloš GREGOR, Martin JIRUŠEK, Jan KLEINER, Zdeněk KŘÍŽ et. al.

Základní údaje

Originální název

Válka na Ukrajině, její reflexe v českém veřejném mínění a doporučení pro komunikační strategii

Název anglicky

The war in Ukraine, its reflection in Czech public opinion and recommendations for communication strategy

Vydání

Brno, 66 s. 2023

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Účelové publikace

Obor

50601 Political science

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

Česká republika; Ukrajina; Rusko; válka; veřejné mínění; focus groups; dotazníkové šetření; komunikační strategie

Klíčová slova anglicky

Czech Republic; Ukraine; Russia; war; public opinion; focus groups; questionnaire survey; communication strategy
Změněno: 22. 8. 2024 22:46, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

Policy paper představuje jeden z výstupů projektu Identifikace a aplikace strategických komunikačních nástrojů při naplňování koncepce ZP ČR, který je realizován v letech 2022-2024 (projekt aplikovaného výzkumu). Policy paper zprostředkovává výsledky dotazníkového šetření, které bylo uskutečněno na reprezentativním vzorku české populace v lednu 2023, a zaměřovalo se mimo jiné na otázky související s probíhající válkou na Ukrajině a zahraniční politikou ČR ve vztahu k tomuto konfliktu a souvisejícím aspektům. Identifikuje v české populaci možné souvislosti mezi názorovou profilací respondentů a jejich sociodemografickými charakteristikami: věk, pohlaví, dosažené vzdělání, ekonomický status, region, v němž respondent žije, a prostředí, v němž se respondent primárně pohybuje (převážně venkovské či převážně městské prostředí). Identifikuje v české populaci možné souvislosti mezi názorovou profilací respondentů a informačními zdroji, z nichž tito respondenti často čerpají informace o zahraniční politice a zahraničním dění. Identifikuje na základě předchozího výzkumu skupiny v české společnosti, na které je žádoucí cílit strategickou komunikaci zaměřenou na zprostředkování informací o české zahraniční politice ve vztahu k Ukrajině, Rusku, válce na Ukrajině a souvisejícím tématům, na něž cílilo dotazníkové šetření. Navrhuje tuto strategickou komunikaci z hlediska jejího obsahu i možných způsobů realizace (komunikačních kanálů apod.), včetně identifikace případných rizik potenciálně ohrožujících úspěšnost takové strategické komunikace.

Anglicky

The policy paper represents one of the outputs of the project called "Identification and Application of Strategic Communication Tools in the Implementation of the Czech Republic's Foreign Policy Concept", which is being implemented in 2022-2024 (applied research project). The policy paper conveys the results of a questionnaire survey conducted on a representative sample of the Czech population in January 2023, focusing, among other things, on issues related to the ongoing war in Ukraine and the Czech Republic's foreign policy in relation to this conflict and related aspects. It identifies possible associations in the Czech population between the opinion profile of respondents and their socio-demographic characteristics: age, gender, educational attainment, economic status, the region in which the respondent lives, and the environment in which the respondent primarily moves (predominantly rural or predominantly urban environment). It identifies possible associations in the Czech population between the opinion profile of respondents and the information sources from which these respondents often draw information about foreign policy and foreign affairs. Based on previous research, it identifies groups in Czech society that should be targeted for strategic communication aimed at providing information on Czech foreign policy in relation to Ukraine, Russia, the war in Ukraine and related topics targeted by the questionnaire survey. It proposes this strategic communication in terms of its content and possible means of implementation (communication channels, etc.), including the identification of possible risks potentially threatening the success of the strategic communication.

Návaznosti

TITDMZV930MT08, projekt VaV
Název: Identifikace a aplikace strategických komunikačních nástrojů při naplňování koncepce ZP ČR
Investor: Technologická agentura ČR, Identifikace a aplikace strategických komunikačních nástrojů při naplňování koncepce ZP ČR, Dílčí projekty