2023
Česká republika a Evropská unie : reflexe v českém veřejném mínění, doporučení pro komunikační strategii
DOSEDĚL, Tomáš, Otto EIBL, Miloš GREGOR, Jan KLEINER, Petra KUCHYŇKOVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Česká republika a Evropská unie : reflexe v českém veřejném mínění, doporučení pro komunikační strategii
Název anglicky
The Czech Republic and the European Union : reflections in Czech public opinion, recommendations for a communication strategy
Vydání
Brno, 53 s. 2023
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Účelové publikace
Obor
50601 Political science
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
Česká republika; Evropská unie; veřejné mínění; focus groups; dotazníkové šetření; komunikační strategie
Klíčová slova anglicky
Czech Republic; European Union; public opinion; focus groups; questionnaire survey; communication strategy
Změněno: 22. 8. 2024 22:49, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
Policy paper představuje jeden z výstupů projektu Identifikace a aplikace strategických komunikačních nástrojů při naplňování koncepce ZP ČR, který je realizován v letech 2022-2024 (projekt aplikovaného výzkumu). Policy paper si klade následující cíle: Zprostředkovat výsledky dotazníkového šetření, které bylo uskutečněno na reprezentativním vzorku české populace v lednu 2023, a zaměřovalo se mimo jiné na otázky/tvrzení související s Evropskou unií, vztahem ČR k ní a znalostí respondentů ve vztahu k EU a jejím institucím. Identifikovat v české populaci možné souvislosti mezi názorovou profilací respondentů (postoje k partikulárním tvrzením týkajícím se EU, znalosti o EU a schopnosti ČR jako členského státu sledovat v rámci EU své zájmy) a jejich sociodemografickými charakteristikami: věk, pohlaví, dosažené vzdělání, ekonomický status, prostředí, v němž se respondent primárně pohybuje (převážně venkovské či převážně městské prostředí). Identifikovat v české populaci možné souvislosti mezi názorovou profilací respondentů a informačními zdroji, z nichž tito respondenti často čerpají informace o zahraniční politice a zahraničním dění. Identifikovat možné souvislosti mezi tím, jak respondenti odpovídali na otázky týkající se přímo Evropské unie, a jak odpovídali na některé jiné otázky dotazníkového šetření (zejm. ohledně vztahu respondentů k hodnotové a geopolitické orientaci české zahraniční politiky a některým otázkám týkajícím se Ukrajiny a probíhajícího konfliktu na Ukrajině). Policy paper dále pracuje s kvalitativními daty, která jsou výsledkem 3 focus groups uskutečněných na podzim 2022 v Olomouci, Ústí nad Labem a Jihlavě. Cílem je zde identifikace narativů, které si česká veřejnost nejčastěji spojuje a asociuje s Evropskou unií, členstvím ČR v EU a některými specifickými subtématy, která se váží k problematice agendy EU a našeho členství v Unii. V neposlední řadě bude využito dat, která realizátor (Masarykova univerzita) má k dispozici a která byla nasbírána v rámci rozhovorů a skupinových rozhovorů se specifickou skupinou respondentů: středoškolskými učiteli Základů společenských věd a studenty vyšších ročníků gymnázií a odborných středních škol (věk 15–19 let). Hlavním cílem policy paperu je pak na základě těchto analýz kvalitativních a kvantitativních dat získaných z různých zdrojů identifikovat problémové body týkající se vnímání EU a pozice ČR v rámci EU u české veřejnosti; generovat návrhy pro strategickou komunikaci tohoto tématu a témat souvisejících.
Anglicky
The policy paper represents one of the outputs of the project called "Identification and application of strategic communication tools in the implementation of the Czech Republic's Foreign Policy Concept, which is being implemented in 2022-2024 (applied research project). The policy paper aims to convey the results of a questionnaire survey conducted on a representative sample of the Czech population in January 2023, focusing, among other things, on questions/statements related to the European Union, the Czech Republic's relationship to it and the respondents' knowledge of the EU and its institutions. To identify possible associations in the Czech population between the respondents' opinion profile (attitudes towards particularistic statements related to the EU, knowledge about the EU and the ability of the Czech Republic as a member state to pursue its interests within the EU) and their socio-demographic characteristics: age, gender, educational attainment, economic status, the environment in which the respondent is primarily located (predominantly rural or predominantly urban). To identify possible links in the Czech population between the respondents' opinion profile and the information sources from which they often draw information about foreign policy and foreign affairs. To identify possible links between how respondents answered questions relating directly to the European Union and how they answered some other questions in the questionnaire survey (in particular regarding respondents' attitudes towards the value and geopolitical orientation of Czech foreign policy and some questions relating to Ukraine and the ongoing conflict in Ukraine). The policy paper also works with qualitative data resulting from 3 focus groups conducted in autumn 2022 in Olomouc, Ústí nad Labem and Jihlava. The aim here is to identify the narratives that the Czech public most often associates and associates with the European Union, the Czech Republic's membership in the EU and some specific sub-themes that relate to the EU agenda and our membership in the Union. Last but not least, the data available to the implementer (Masaryk University) will be used, which were collected through interviews and group interviews with a specific group of respondents: secondary school teachers and students of secondary schools (aged 15-19) in the Czech Republic. The main objective of the policy paper is to identify the problem points related to the Czech public's perception of the EU and the position of the Czech Republic within the EU based on these analyses of qualitative and quantitative data obtained from various sources; to generate proposals for strategic communication on the related topics.
Návaznosti
TITDMZV930MT08, projekt VaV |
|