FOLETTI, Ivan, Adrien PALLADINO, Ruben CAMPINI, Klára DOLEŽALOVÁ a Annalisa MORASCHI. The Othering Gaze : Imperialism, Colonialism, and Orientalism in Studies on Medieval Art in the Southern Caucasus (1801–1991). Roma: Viella, 2023, 241 s. Convivia 4. ISBN 979-12-5469-494-7. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.52056/9791254694961.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Othering Gaze : Imperialism, Colonialism, and Orientalism in Studies on Medieval Art in the Southern Caucasus (1801–1991)
Autoři FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, garant, domácí), Adrien PALLADINO (250 Francie, domácí), Ruben CAMPINI (380 Itálie, domácí), Klára DOLEŽALOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Annalisa MORASCHI (380 Itálie, domácí).
Vydání Roma, 241 s. Convivia 4, 2023.
Nakladatel Viella
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Itálie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW Plný text knihy v Open Access
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00134341
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 979-12-5469-494-7
Doi http://dx.doi.org/10.52056/9791254694961
Klíčová slova anglicky History of Art History; Armenian Medieval Art; Georgian Medieval Art; Orietalism; Colonialism; USSR National Policy
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Alžběta Filipová, M.A., Ph.D., učo 203468. Změněno: 14. 3. 2024 08:12.
Anotace
This collaborative volume explains the nineteenth and twentieth century marginalization of one of the major centers of medieval culture and creativity, the Southern Caucasus, through an in depth historiographical approach. Tracing research traditions created within different linguistic spheres (Russian, German, French, Italian, and English) across time, it shows how and to what extent the birth of art historical studies on the region were conditioned by geopolitical stakes and by the social and cultural perception of the modern regions. From the creation of the Russian Caucasus Viceroyalty in 1801 until the end of the Cold War in 1991, the volume dissects how the region’s medieval art was rediscovered, studied, and presented. In doing so, it deconstructs some of the most deeply rooted stereotypes of the discipline while at the same actively participating in demarginalizing this region and affording it its rightful place in world art history.
Návaznosti
GF21-01706L, projekt VaVNázev: Kulturní dialogy v Jihokavkazském regionu ve středověku: historiografická a historicko-umělecká perspektiva (Akronym: CIMS)
Investor: Grantová agentura ČR, Cultural Interactions in the Medieval Subcaucasian Region: Historiographical and Art-Historical Perspectives, Partnerská agentura (Švýcarsko)
VytisknoutZobrazeno: 16. 10. 2024 00:00