Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{2354500, author = {Jůva, Vladimír}, article_location = {Czechia}, article_number = {2}, doi = {http://dx.doi.org/10.11118/lifele20231302103}, keywords = {antiquity; lifelong learning; adult education; adult learning; non-formal education; informal learning}, language = {cze}, issn = {1804-526X}, journal = {Celoživotní Vzdělávání}, title = {Antické gymnasion jako prostor celoživotního učení}, url = {https://doi.org/10.11118/lifele20231302103}, volume = {13}, year = {2023} }
TY - JOUR ID - 2354500 AU - Jůva, Vladimír PY - 2023 TI - Antické gymnasion jako prostor celoživotního učení JF - Celoživotní Vzdělávání VL - 13 IS - 2 SP - 103-152 EP - 103-152 PB - Mendelova univerzita v Brně SN - 1804526X KW - antiquity KW - lifelong learning KW - adult education KW - adult learning KW - non-formal education KW - informal learning UR - https://doi.org/10.11118/lifele20231302103 N2 - Starověkému gymnasiu, symbolu helénské kultury, se v oborné literatuře věnuje stálá pozornost. I dnes však převládá tradiční interpretace, jež gymnasion chápe jako sekundární školu propojenou se sportovišti, a opomíjí jeho další funkce, včetně podpory celoživotního učení. Cílem studie je proto rozšířit interpretaci antického gymnasia, a především přiblížit jeho význam pro vzdělávání a učení se dospělých. Vzhledem k absenci informací v andragogice o významu gymnasií pro vzdělávání dospělých studie vychází z archeologických, historických a epigrafických zdrojů a z analýz antického sportu, ve kterých k inovovaným reflexím gymnasia metodologicky přispěl zejména prostorový obrat konce 20. století. Text vymezuje terminologické, chronologické a teritoriální aspekty antického gymnasia a reflektuje oblasti jeho zúžené interpretace. Sumarizuje funkce gymnasia a přibližuje zvláště ty, jež souvisely se vzděláváním dospělých. Gymnasion se dále charakterizuje jako antický interakční prostor, jenž podporoval učení se dospělých. Poslední oddíl připomíná pracovníky gymnasií z hlediska jejich aktivit, jež iniciovaly neformální vzdělávání dospělých. Závěrem proto můžeme gymnasion interpretovat jako instituci formálního vzdělávání mládeže a současně jako zařízení vzdělávání a učení se dospělých – jako komplexní interakční prostor celoživotního učení. ER -
JŮVA, Vladimír. Antické gymnasion jako prostor celoživotního učení. \textit{Celoživotní Vzdělávání}. Czechia: Mendelova univerzita v Brně, 2023, roč.~13, č.~2, s.~103-152. ISSN~1804-526X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.11118/lifele20231302103.
|