k 2023

Podpora pracovní schopnosti jako jedna z možných cest udržitelnosti učitele

HARVÁNKOVÁ, Klára

Basic information

Original name

Podpora pracovní schopnosti jako jedna z možných cest udržitelnosti učitele

Name (in English)

Promoting work ability as one of the possible ways for teacher’s sustainability

Edition

2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7509-933-4

Keywords (in Czech)

pracovní schopnost; age management; učitel

Keywords in English

work ability; age management; teacher

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 2/1/2024 16:09, Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D.

Abstract

V originále

Stárnutí populace učitelů středních škol se může negativně projevit ve vyšší pracovní absenci nebo v celkovém nedostatku učitelů ve školách. Uvedené problémy mohou být zapříčiněny nejen individuálními faktory (snížená pracovní schopnost), ale rovněž faktory souvisejícími s vykonávanou prací (charakteristiky vykonávaného zaměstnání, pracovní podmínky) (Hlaďo et al., 2020)

In English

The paper summarizes the main results of a dissertation on the work ability of upper – secondary school teachers. The dissertation thesis aims to comprehensively analyse and describe the subjectively perceived work ability of upper-secondary school teachers. The current age structure of teachers indicates several problems in higher secondary education that can occure in the future. The ageing of the teachers may be linked with higher absenteeism or a general shortage of teachers in schools. These problems may be caused not only by individual factors (reduced working ability) but also by factors related to the work performed (characteristics of the job performed, working conditions) (Hlaďo et al., 2020)

Links

GA23-05312S, research and development project
Name: Výzkum vnímané pracovní schopnosti u učitelů 2. stupně základních škol
Investor: Czech Science Foundation, Research on perceived work ability among lower secondary school teachers