HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Tvorba a percepce významu jako víceúrovňový proces: teorie Mihaila Antoviće v analýze divadelního představení. 2023.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Tvorba a percepce významu jako víceúrovňový proces: teorie Mihaila Antoviće v analýze divadelního představení
Autoři HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka.
Vydání 2023.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky divadlo; opre; teorie víceúrovňového kotvení významu (multilevel grounding); Mihailo Antović; konceptuální metafora; konceptuální integrace
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. MgA. David Drozd, Ph.D., učo 16452. Změněno: 26. 2. 2024 00:03.
Anotace
Příspěvek je zaměřen na možnosti, které analýze divadelní tvorby, zejm. v oblasti opery, poskytuje velmi čerstvá muzikologicky zaměřená teorie srbského kognitivního lingvisty Mihaila Antoviće. Jde o teorii z oblasti sémantiky hudby, nazvanou “Multilevel grounding” (“víceúrovňové kotvení/zázemí/zemění”). Teorie nabízí cestu, jak – slovy Vladimíra Jankéléviče – pojímat nevyslovitelné, nonverbální významy. Lze teoretické postřehy Mihaila Antoviće využít v divadle? Pomohou nám lépe pochopit proces tvorby, emitace a percepce významu, které nejsou jen jediným proudem a dílem jediného okamžiku? V příspěvku také na konkrétních příkladech z divadelní tvorby naznačím spojení Antovićova analytického přístupu s teorií “blendingu”/konceptuální integrace a s teoriemi konceptuální a multimodální metafory.
Návaznosti
MUNI/A/1445/2022, interní kód MUNázev: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích IV.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích IV.
VytisknoutZobrazeno: 28. 7. 2024 08:26