k 2023

Tvorba a percepce významu jako víceúrovňový proces: teorie Mihaila Antoviće v analýze divadelního představení

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka

Základní údaje

Originální název

Tvorba a percepce významu jako víceúrovňový proces: teorie Mihaila Antoviće v analýze divadelního představení

Vydání

2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

divadlo; opre; teorie víceúrovňového kotvení významu (multilevel grounding); Mihailo Antović; konceptuální metafora; konceptuální integrace

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 2. 2024 00:03, doc. MgA. David Drozd, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek je zaměřen na možnosti, které analýze divadelní tvorby, zejm. v oblasti opery, poskytuje velmi čerstvá muzikologicky zaměřená teorie srbského kognitivního lingvisty Mihaila Antoviće. Jde o teorii z oblasti sémantiky hudby, nazvanou “Multilevel grounding” (“víceúrovňové kotvení/zázemí/zemění”). Teorie nabízí cestu, jak – slovy Vladimíra Jankéléviče – pojímat nevyslovitelné, nonverbální významy. Lze teoretické postřehy Mihaila Antoviće využít v divadle? Pomohou nám lépe pochopit proces tvorby, emitace a percepce významu, které nejsou jen jediným proudem a dílem jediného okamžiku? V příspěvku také na konkrétních příkladech z divadelní tvorby naznačím spojení Antovićova analytického přístupu s teorií “blendingu”/konceptuální integrace a s teoriemi konceptuální a multimodální metafory.

Návaznosti

MUNI/A/1445/2022, interní kód MU
Název: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích IV.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích IV.