KRAJNÍK, Filip a Anna HRDINOVÁ. (Not) Beyond the Shoe : Shakespeare and Theatre Rivalries in the Augustan Period. Ostrava Journal of English Philology. Ostrava, 2023, roč. 15, č. 2, s. 31-47. ISSN 1803-8174. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.15452/OJoEP.2023.15.0011.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název (Not) Beyond the Shoe : Shakespeare and Theatre Rivalries in the Augustan Period
Autoři KRAJNÍK, Filip (203 Česká republika, garant, domácí) a Anna HRDINOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Ostrava Journal of English Philology, Ostrava, 2023, 1803-8174.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Plný text článku.
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.15452/OJoEP.2023.15.0011
Klíčová slova anglicky 18th-century British theatre; Restoration theatre; Elizabethan theatre; The Taming of the Shrew; Shakespeare adaptations; farce; afterpiece; Cobler of Preston; Charles Johnson; Christopher Bullock
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Pavla Martinková, učo 361548. Změněno: 21. 2. 2024 15:49.
Anotace
Although the high cultural status of Shakespeare was well established in England by the 1760s, the preceding stage history of his plays and the related adaptations are culturally much more ambiguous. This paper focuses on two adaptations of The Taming of the Shrew that were produced in 1716 in London as two short farces, both entitled The Cobler of Preston and written by Charles Johnson and Christopher Bullock respectively. By taking into account the cultural and political circumstances of the period, the analysis of the two farces demonstrates that the establishment of farcical afterpieces, as one of the most popular and productive genres of early-18th-century English theatre, was greatly accelerated by the staging of the two Shakespearean adaptations. This further demonstrates that, at the same time as Shakespeare’s authority was gradually rising, adaptations of his plays actually contributed to the development of London commercial theatre culture, which was often presented as Shakespeare’s cultural opposite.
Návaznosti
GA19-07494S, projekt VaVNázev: Anglická divadelní kultura 1660-1737
Investor: Grantová agentura ČR, Anglická divadelní kultura 1660-1737
VytisknoutZobrazeno: 28. 4. 2024 18:03