Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{2361100, author = {Spurný, Lubomír and Ištvánek, Matěj and Jiraský, Jan}, article_number = {4}, doi = {http://dx.doi.org/10.54759/MUSICOLOGY-2023-0403}, keywords = {Antonín Dvořák; Bedřich Smetana; Leoš Janáček; Czech music; music performance analysis; information retrieval; comparative analysis; software}, language = {cze}, issn = {0018-7003}, journal = {Hudební věda}, title = {Paměť zvuku (Smetana–Dvořák–Janáček : K metodě zpracování zvukových nahrávek pomocí nástroje MemoVision}, url = {https://hudebniveda.cz/archiv.html}, volume = {60}, year = {2023} }
TY - JOUR ID - 2361100 AU - Spurný, Lubomír - Ištvánek, Matěj - Jiraský, Jan PY - 2023 TI - Paměť zvuku (Smetana–Dvořák–Janáček : K metodě zpracování zvukových nahrávek pomocí nástroje MemoVision JF - Hudební věda VL - 60 IS - 4 SP - 501-533 EP - 501-533 PB - CZECH ACAD SCIENCES PRESS SN - 00187003 KW - Antonín Dvořák KW - Bedřich Smetana KW - Leoš Janáček KW - Czech music KW - music performance analysis KW - information retrieval KW - comparative analysis KW - software UR - https://hudebniveda.cz/archiv.html N2 - Tato studie představuje výsledky projektu „Paměť zvuku: evoluční principy interpretační tradice české hudby na příkladu děl Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany“ (TAČR). Cílem projektu je vytvořit analytické nástroje pro analýzu hudebně-interpretačního výkonu. Projekt zkoumá využití výpočetních metod, strojového učení a umělé inteligence k zachycení interpretačního vývoje klavírních děl Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka. V rámci projektu jsme připravili open-source software „MemoVision“. Tento nástroj kombinuje uživatelsky přívětivé rozhraní a moderní metody zpracování dat. Zaměřuje se na využití metod oboru získávání hudebních in formací pro účely analýzy hudebně-interpretačního výkonu. Hlavní důraz je kladen na srovnávací analýzu – výpočet a rozbor rozdílů mezi vícero verzemi stejného hudebního díla. Uživatelé mohou nahrávat zvukové nahrávky, metadata a anotace pozic taktů v podobě „základní pravdy“ a označit každou nahrávku tzv. binárním štítkem. Poté software extrahuje informace ze všech nahrávek a uživateli poskytne užitečné podněty pro kvalitativní výzkum. Uživatelé mohou přehrávat konkrétní rozsahy taktů, vytvářet vlastní sekce podle hudebního významu nebo vizualizovat data o interpretačním výkonu a rozdíly mezi nahrávkami nebo skupinami nahrávek. Nástroj MemoVision kombinuje metodu synchronizace a statistického vyhodnocení spolu s možnostmi vizualizace, aby přispěl k porozumění dat o interpretačním výkonu. Možnosti softwaru jsou prezentovány také na několika interpretacích Smyčcového kvartetu č. 13 G dur, op. 106 Antonína Dvořáka a Smyčcové ho kvartetu č. 2 „Listy důvěrné“ Leoše Janáčka v sekci „Smyčcové kvartety: Dvořák–Janáček“. Následující sekce „Exkurs: České tance Bedřicha Smetany“ využívá rozsáhlou hudební databázi Smetanových českých tanců. Zastoupení nahrávek zahraničních klavíristů je sice nižší, ale tvoří dostatečně reprezentativní skupinu umožňující zachytit rozdíly mezi jednou z binárních tříd (v našem případě jsme zvolili české vs. zahraniční interprety). Cílem analýzy bylo najít takty nebo úseky, ve kterých se interpretace dvou definovaných skupin nejvíce lišily. ER -
SPURNÝ, Lubomír, Matěj IŠTVÁNEK a Jan JIRASKÝ. Paměť zvuku (Smetana–Dvořák–Janáček : K metodě zpracování zvukových nahrávek pomocí nástroje MemoVision. \textit{Hudební věda}. CZECH ACAD SCIENCES PRESS, 2023, roč.~60, č.~4, s.~501-533. ISSN~0018-7003. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.54759/MUSICOLOGY-2023-0403.
|