JIRÁSEK, Ivo, Richard MACKŮ, Jiří NĚMEC a Lucie JARKOVSKÁ. Informal education for boys only? The theme of gender in the work of Jaroslav Foglar. Journal of Pedagogy. Walter de Gruyter, 2023, roč. 14, č. 2, s. 49-67. ISSN 1338-1563. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.2478/jped-2023-0011.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Informal education for boys only? The theme of gender in the work of Jaroslav Foglar
Autoři JIRÁSEK, Ivo (203 Česká republika, garant), Richard MACKŮ (203 Česká republika), Jiří NĚMEC (203 Česká republika, domácí) a Lucie JARKOVSKÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal of Pedagogy, Walter de Gruyter, 2023, 1338-1563.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/23:00133059
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.2478/jped-2023-0011
Klíčová slova anglicky children’s literature; literary heroes; story; gender; inequality
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D., učo 35929. Změněno: 15. 2. 2024 08:28.
Anotace
The paper deals with the work of the Czech children’s author Jaroslav Fo- glar from a gender perspective, reflecting on two themes in particular: the absence of heroines; and his understanding of boys’ reciprocity and friendship with the adora- tion of physicality. The impetus for this analysis was data from a questionnaire sur- vey, the aim of which was to determine which aspects of Jaroslav Foglar’s work are most appreciated by readers and which they think apply to real life. The quantitative analysis of the data (n=1174) did not reveal any statistically significant differences in the men’s and women’s responses; however, the qualitative analysis of the open- -ended statements is illustrative of the underrepresentation of girls among literary heroes. The diverse ways in which Foglar’s work captures friendships between boys allow even today’s readers to expand their perceptions of masculinity beyond tradi- tionally defined boundaries.
VytisknoutZobrazeno: 21. 5. 2024 20:54