2023
Informal education for boys only? The theme of gender in the work of Jaroslav Foglar
JIRÁSEK, Ivo, Richard MACKŮ, Jiří NĚMEC a Lucie JARKOVSKÁZákladní údaje
Originální název
Informal education for boys only? The theme of gender in the work of Jaroslav Foglar
Autoři
JIRÁSEK, Ivo (203 Česká republika, garant), Richard MACKŮ (203 Česká republika), Jiří NĚMEC (203 Česká republika, domácí) a Lucie JARKOVSKÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Journal of Pedagogy, Walter de Gruyter, 2023, 1338-1563
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/23:00133059
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky
children’s literature; literary heroes; story; gender; inequality
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 2. 2024 08:28, doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Anotace
V originále
The paper deals with the work of the Czech children’s author Jaroslav Fo- glar from a gender perspective, reflecting on two themes in particular: the absence of heroines; and his understanding of boys’ reciprocity and friendship with the adora- tion of physicality. The impetus for this analysis was data from a questionnaire sur- vey, the aim of which was to determine which aspects of Jaroslav Foglar’s work are most appreciated by readers and which they think apply to real life. The quantitative analysis of the data (n=1174) did not reveal any statistically significant differences in the men’s and women’s responses; however, the qualitative analysis of the open- -ended statements is illustrative of the underrepresentation of girls among literary heroes. The diverse ways in which Foglar’s work captures friendships between boys allow even today’s readers to expand their perceptions of masculinity beyond tradi- tionally defined boundaries.