J 2023

Informal education for boys only? The theme of gender in the work of Jaroslav Foglar

JIRÁSEK, Ivo, Richard MACKŮ, Jiří NĚMEC a Lucie JARKOVSKÁ

Základní údaje

Originální název

Informal education for boys only? The theme of gender in the work of Jaroslav Foglar

Autoři

JIRÁSEK, Ivo (203 Česká republika, garant), Richard MACKŮ (203 Česká republika), Jiří NĚMEC (203 Česká republika, domácí) a Lucie JARKOVSKÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Journal of Pedagogy, Walter de Gruyter, 2023, 1338-1563

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/23:00133059

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

children’s literature; literary heroes; story; gender; inequality

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 2. 2024 08:28, doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Anotace

V originále

The paper deals with the work of the Czech children’s author Jaroslav Fo- glar from a gender perspective, reflecting on two themes in particular: the absence of heroines; and his understanding of boys’ reciprocity and friendship with the adora- tion of physicality. The impetus for this analysis was data from a questionnaire sur- vey, the aim of which was to determine which aspects of Jaroslav Foglar’s work are most appreciated by readers and which they think apply to real life. The quantitative analysis of the data (n=1174) did not reveal any statistically significant differences in the men’s and women’s responses; however, the qualitative analysis of the open- -ended statements is illustrative of the underrepresentation of girls among literary heroes. The diverse ways in which Foglar’s work captures friendships between boys allow even today’s readers to expand their perceptions of masculinity beyond tradi- tionally defined boundaries.