B 2023

Modelování jevů z mechaniky ve školské fyzice

VÁLEK, Jan

Základní údaje

Originální název

Modelování jevů z mechaniky ve školské fyzice

Název anglicky

Modelling Mechanical Phenomena in School Physics

Autoři

Vydání

1. vyd. Brno, Odborné a technické vzdělávání, číslo svazku 4, 2023

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-280-0438-5

Klíčová slova česky

počítačové modelování; fyzikální modelování; simulace; cíle fyzikálního vzdělávání; tvorba fyzikálních modelů a simulací

Klíčová slova anglicky

computer modelling; physics modelling; simulation; physics education goals; creation of physics models and simulations

Štítky

Změněno: 18. 1. 2024 09:59, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Anotace

V originále

Publikace nabízí pohled na fyzikální modelování ve výuce na základní škole, zejména v mechanice. Klade si více cílů, a to: deskripce modelů v historickém vývoji až po současnost (důraz je kladen na aplikovatelnost ve školské praxi základní školy); porovnání vybraných vývojových prostředí vhodných pro tvorbu počítačových modelů učitelem i žákem; deskripce učitelů a žáků používajících a tvořících modely pro vlastní výuku nebo přípravu na ni. V závěru je představeno několik pilotovaných modelů, které lze aplikovat ve školské fyzice. Publikace obsahuje tři části: Pedagogickou (zaměřena na cíle v českých kurikulárních dokumentech); Teoretickou (věnována digitálnímu vzdělávání a jeho vlivu na člověka a vnímání modelů žáky a učiteli); Praktickou (věnována vlastní tvorbě modelů pro školskou praxi).

Anglicky

The book offers a view of physical modelling in primary school education, especially in mechanics. It has several aims, namely: a description of models in their historical development up to the present day (the emphasis is on applicability to primary school practice); a comparison of selected development environments suitable for the creation of computer models by teachers and pupils; a description of teachers and pupils using and creating models for their own teaching or preparation. Finally, several piloted models that can be applied in school physics are presented. The publication contains three parts: Pedagogical (focusing on the goals in Czech curriculum documents); Theoretical (devoted to digital education and its impact on people and the perception of models by students and teachers); Practical (devoted to the actual creation of models for school practice).