VÁLEK, Jan. Modelování jevů z mechaniky ve školské fyzice (Modelling Mechanical Phenomena in School Physics). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2023. Odborné a technické vzdělávání, číslo svazku 4. ISBN 978-80-280-0438-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Modelování jevů z mechaniky ve školské fyzice
Name (in English) Modelling Mechanical Phenomena in School Physics
Authors VÁLEK, Jan.
Edition 1. vyd. Brno, Odborné a technické vzdělávání, číslo svazku 4, 2023.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome Book on a specialized topic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-280-0438-5
Keywords (in Czech) počítačové modelování; fyzikální modelování; simulace; cíle fyzikálního vzdělávání; tvorba fyzikálních modelů a simulací
Keywords in English computer modelling; physics modelling; simulation; physics education goals; creation of physics models and simulations
Tags Munipress
Changed by Changed by: Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá, učo 13047. Changed: 18/1/2024 09:59.
Abstract
Publikace nabízí pohled na fyzikální modelování ve výuce na základní škole, zejména v mechanice. Klade si více cílů, a to: deskripce modelů v historickém vývoji až po současnost (důraz je kladen na aplikovatelnost ve školské praxi základní školy); porovnání vybraných vývojových prostředí vhodných pro tvorbu počítačových modelů učitelem i žákem; deskripce učitelů a žáků používajících a tvořících modely pro vlastní výuku nebo přípravu na ni. V závěru je představeno několik pilotovaných modelů, které lze aplikovat ve školské fyzice. Publikace obsahuje tři části: Pedagogickou (zaměřena na cíle v českých kurikulárních dokumentech); Teoretickou (věnována digitálnímu vzdělávání a jeho vlivu na člověka a vnímání modelů žáky a učiteli); Praktickou (věnována vlastní tvorbě modelů pro školskou praxi).
Abstract (in English)
The book offers a view of physical modelling in primary school education, especially in mechanics. It has several aims, namely: a description of models in their historical development up to the present day (the emphasis is on applicability to primary school practice); a comparison of selected development environments suitable for the creation of computer models by teachers and pupils; a description of teachers and pupils using and creating models for their own teaching or preparation. Finally, several piloted models that can be applied in school physics are presented. The publication contains three parts: Pedagogical (focusing on the goals in Czech curriculum documents); Theoretical (devoted to digital education and its impact on people and the perception of models by students and teachers); Practical (devoted to the actual creation of models for school practice).
PrintDisplayed: 7/5/2024 01:15