DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga. Video abstracts for increasing researcher visibility. In Plo-Astrué, R. & Corona, I. Digital Scientific Communication: Identity and Visibility in Research Dissemination. 1. vyd. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan, Springer, 2024, s. 171-192. ISBN 978-3-031-38206-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-38207-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Video abstracts for increasing researcher visibility
Autoři DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga (100 Bulharsko, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Cham, Switzerland, Digital Scientific Communication: Identity and Visibility in Research Dissemination, od s. 171-192, 22 s. 2024.
Nakladatel Palgrave Macmillan, Springer
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-3-031-38206-2
Doi http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-38207-9
Klíčová slova anglicky video abstract; research articles; genre analysis; multimodal analysis; personality
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D., učo 5423. Změněno: 18. 1. 2024 15:07.
Anotace
This chapter studies video abstracts in the field of mathematics to show how the new opportunities offered by the multimodal digital environment help researchers personalise their papers and extend the reach of scientific research. The study is based on a small corpus of 16 video abstracts published online in the Journal of Number Theory (Elsevier). Adopting a genre analysis (Swales 1990) and multimodal analysis (Kress 2013) perspective and drawing on previous research on video abstracts (e.g. Spicer 2014, Liu 2020, 2021, Cocceta 2021), this study proposes a typology of video abstracts according to the interplay between the oral and visual components involved and identifies the core and optional rhetorical moves of the genre. The rhetorical moves of video abstracts are compared to those of printed abstracts. The analysis also considers the role of personality and direct address to the listener and their impact on the interaction between the researcher(s) and the audience and the promotion of the author and the article content.
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 21:04