2024
Video abstracts for increasing researcher visibility
DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, OlgaZákladní údaje
Originální název
Video abstracts for increasing researcher visibility
Autoři
DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga (100 Bulharsko, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Cham, Switzerland, Digital Scientific Communication: Identity and Visibility in Research Dissemination, od s. 171-192, 22 s. 2024
Nakladatel
Palgrave Macmillan, Springer
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60203 Linguistics
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-3-031-38206-2
Klíčová slova anglicky
video abstract; research articles; genre analysis; multimodal analysis; personality
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 1. 2024 15:07, doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Anotace
V originále
This chapter studies video abstracts in the field of mathematics to show how the new opportunities offered by the multimodal digital environment help researchers personalise their papers and extend the reach of scientific research. The study is based on a small corpus of 16 video abstracts published online in the Journal of Number Theory (Elsevier). Adopting a genre analysis (Swales 1990) and multimodal analysis (Kress 2013) perspective and drawing on previous research on video abstracts (e.g. Spicer 2014, Liu 2020, 2021, Cocceta 2021), this study proposes a typology of video abstracts according to the interplay between the oral and visual components involved and identifies the core and optional rhetorical moves of the genre. The rhetorical moves of video abstracts are compared to those of printed abstracts. The analysis also considers the role of personality and direct address to the listener and their impact on the interaction between the researcher(s) and the audience and the promotion of the author and the article content.