C 2024

Video abstracts for increasing researcher visibility

DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga

Základní údaje

Originální název

Video abstracts for increasing researcher visibility

Autoři

DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga (100 Bulharsko, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Cham, Switzerland, Digital Scientific Communication: Identity and Visibility in Research Dissemination, od s. 171-192, 22 s. 2024

Nakladatel

Palgrave Macmillan, Springer

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-3-031-38206-2

Klíčová slova anglicky

video abstract; research articles; genre analysis; multimodal analysis; personality

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 1. 2024 15:07, doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.

Anotace

V originále

This chapter studies video abstracts in the field of mathematics to show how the new opportunities offered by the multimodal digital environment help researchers personalise their papers and extend the reach of scientific research. The study is based on a small corpus of 16 video abstracts published online in the Journal of Number Theory (Elsevier). Adopting a genre analysis (Swales 1990) and multimodal analysis (Kress 2013) perspective and drawing on previous research on video abstracts (e.g. Spicer 2014, Liu 2020, 2021, Cocceta 2021), this study proposes a typology of video abstracts according to the interplay between the oral and visual components involved and identifies the core and optional rhetorical moves of the genre. The rhetorical moves of video abstracts are compared to those of printed abstracts. The analysis also considers the role of personality and direct address to the listener and their impact on the interaction between the researcher(s) and the audience and the promotion of the author and the article content.