2023
Clash of Titans : Venturi, Kondakov, and the Staging of Late Medieval Venetian Painting in the History of Art History
FOLETTI, Ivan, Ruben CAMPINI a Annalisa MORASCHIZákladní údaje
Originální název
Clash of Titans : Venturi, Kondakov, and the Staging of Late Medieval Venetian Painting in the History of Art History
Autoři
FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, garant, domácí), Ruben CAMPINI (380 Itálie, domácí) a Annalisa MORASCHI (380 Itálie, domácí)
Vydání
Turnhout, Inventing Past Narratives : Venice and the Adriatic Space (13th–15th Centuries), od s. 88-103, 16 s. Convivium Supplementum, 14, 2023
Nakladatel
Brepols
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Belgie
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/23:00134383
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-280-0464-4
UT WoS
999
Klíčová slova anglicky
Byzantine art; Giotto; history of art history; Italian art; Kondakov; late medieval Venetian painting; nationalism; Venturi
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 3. 2024 12:22, Alžběta Filipová, M.A., Ph.D.
Anotace
V originále
The emergence of nineteenth- and twentieth-century European nationalisms led the continents’ old powers to exploit art history – only then emerging as a discrete discipline – in their broader nation-building strategies. Separate countries’ multifaceted historical traditions brought the development of different artistic paths and, consequently, distinct interpretations of the same artistic phenomena. This article presents an example of this dynamic by concentrating on the divergent views of late medieval Venetian painting proposed in the early twentieth century by two giants of art history, Adolfo Venturi and Nikodim Pavlovich Kondakov. By contextualizing their opposing ideas in the wider debate on Giotto and fourteenth-century Italian art, this study ultimately reveals the close connections between the two scholars’ theoretical positions and the cultural propaganda of their respective states, the Kingdom of Italy, and the Russian Empire.
Návaznosti
GF21-01706L, projekt VaV |
|