C 2023

Clash of Titans : Venturi, Kondakov, and the Staging of Late Medieval Venetian Painting in the History of Art History

FOLETTI, Ivan, Ruben CAMPINI a Annalisa MORASCHI

Základní údaje

Originální název

Clash of Titans : Venturi, Kondakov, and the Staging of Late Medieval Venetian Painting in the History of Art History

Autoři

FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, garant, domácí), Ruben CAMPINI (380 Itálie, domácí) a Annalisa MORASCHI (380 Itálie, domácí)

Vydání

Turnhout, Inventing Past Narratives : Venice and the Adriatic Space (13th–15th Centuries), od s. 88-103, 16 s. Convivium Supplementum, 14, 2023

Nakladatel

Brepols

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Belgie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00134383

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-280-0464-4

UT WoS

999

Klíčová slova anglicky

Byzantine art; Giotto; history of art history; Italian art; Kondakov; late medieval Venetian painting; nationalism; Venturi

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 3. 2024 12:22, Alžběta Filipová, M.A., Ph.D.

Anotace

V originále

The emergence of nineteenth- and twentieth-century European nationalisms led the continents’ old powers to exploit art history – only then emerging as a discrete discipline – in their broader nation-building strategies. Separate countries’ multifaceted historical traditions brought the development of different artistic paths and, consequently, distinct interpretations of the same artistic phenomena. This article presents an example of this dynamic by concentrating on the divergent views of late medieval Venetian painting proposed in the early twentieth century by two giants of art history, Adolfo Venturi and Nikodim Pavlovich Kondakov. By contextualizing their opposing ideas in the wider debate on Giotto and fourteenth-century Italian art, this study ultimately reveals the close connections between the two scholars’ theoretical positions and the cultural propaganda of their respective states, the Kingdom of Italy, and the Russian Empire.

Návaznosti

GF21-01706L, projekt VaV
Název: Kulturní dialogy v Jihokavkazském regionu ve středověku: historiografická a historicko-umělecká perspektiva (Akronym: CIMS)
Investor: Grantová agentura ČR, Cultural Interactions in the Medieval Subcaucasian Region: Historiographical and Art-Historical Perspectives, Partnerská agentura (Švýcarsko)