2023
Impulses for School Development: Experiences of Upper Secondary School Students who Repeatedly Fail in the Matura Exam
NOVOTNÝ, Petr, Katarína ROZVADSKÁ a Martin MAJCÍKZákladní údaje
Originální název
Impulses for School Development: Experiences of Upper Secondary School Students who Repeatedly Fail in the Matura Exam
Název česky
Podněty pro rozvoj školy: Zkušenost opakovaně selhávajících maturantů
Autoři
NOVOTNÝ, Petr, Katarína ROZVADSKÁ a Martin MAJCÍK
Vydání
ECER 2023 Glasgow, The European Conference of Educational Research, 2023
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
rozvoj školy; maturant; selhání
Klíčová slova anglicky
School Development; Matura Examinee; failure
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 1. 2024 12:59, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
V originále
The paper derives from an analysis of about 110 transcripts of individual interviews with about 35 informants. Informants were repeatedly unsuccessful examinees who failed the first plus corrective term for the Matura exam in any part (a common or a specific) of it. The analysis identified forms of organisational behaviour that condition the failure in the Matura exam. The broad scope of forms includes: failing to ensure the organisational and pedagogical continuity in teaching; misinforming (sometimes probably even intentionally) students about the organisational aspects of the exam; providing contradictory instructions to students based on internal clashes of interests of various groups of actors; etc. School plays a problematic role in the students’ narratives. Non-supportive behaviour of educational professionals, regular standard operation of a school, and school routines amplify and even generate some risk factors. As a result, failure in the Matura exam represents a risk to people’s future economic status, health and well-being.
Česky
Příspěvek vychází z analýzy 110 přepisů individuálních rozhovorů s 35 informátory. Informátory byli opakovaně neúspěšní zkoušející, kteří neuspěli v prvním plus opravném termínu maturitní zkoušky v jakékoli její části (společné i školní). Analýza identifikovala formy organizačního chování, které podmiňují neúspěch v maturitní zkoušce. Široká škála forem zahrnuje: nezajištění organizační a pedagogické návaznosti výuky; dezinformování (někdy pravděpodobně i záměrné) studentů o organizačních aspektech zkoušky; poskytování protichůdných pokynů studentům na základě vnitřních střetů zájmů různých skupin aktérů; atd. Škola hraje ve výpovědích studentů problematickou roli. Nepodporující chování pedagogických pracovníků, běžný standardní provoz školy a školní rutina některé rizikové faktory zesilují a dokonce generují. V důsledku toho představuje neúspěch v maturitní zkoušce riziko pro budoucí ekonomický status a duševní zdraví žáků.
Návaznosti
CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MU |
|