Detailed Information on Publication Record
2023
Partizipation und Bildung der Kinder mit Schwerst- und Mehrfachbehinderung in der Tschechischen Republik - Forschung
VÍTKOVÁ, Marie, Miroslava BARTOŇOVÁ and Lea KVĚTOŇOVÁBasic information
Original name
Partizipation und Bildung der Kinder mit Schwerst- und Mehrfachbehinderung in der Tschechischen Republik - Forschung
Name in Czech
Participace a vzdělávání dětí s těžkým a kombinovaným postižením v ČR – výzkum
Name (in English)
Participation and education of children with severe and combined disabilities in the Czech Republic - research
Authors
VÍTKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Miroslava BARTOŇOVÁ (203 Czech Republic) and Lea KVĚTOŇOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Bad Heilbrunn, Partizipation, Wissen und Kommunikation im sonderpädagogischen Diskurs, p. 33-39, 7 pp. Vzdělávání a pedagogika, 2023
Publisher
Verlag Julis Klinkhardt
Other information
Language
German
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/23:00133118
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-3-7815-2593-1
Keywords (in Czech)
participace; inkluze; vzdělávání; výzkum Cooperatio; obor speciální pedagogika; děti s těžkým a kombinovaným postižením; děti s centrálními poruchami zraku; děti s poruchami autistického spektra; raná péče; předškolní výchova
Keywords in English
Partizipation; Inklusion; Bildung; Forschung Cooperatio; Unterwissenschafstbereich Sonderpädagogik; Kinder mit Schwer und Mehrfachbehinderung; Autimus Spektrum; Frühbehandlung; Vorschulerziehun
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 20/2/2024 13:15, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Im Artikel wird die Forschung im Rahmen des Programmes Cooperatio vorgestellt, die an der Karls-Universität in Prag in den Jahren 2022-2026 verwirklicht wird. Forschungsaktivitäten der angeführten Unterwissenschaftsbereich werden thematisch auf die Problematik des dritten Themas ausgerichtet – effektive Zutritte in einer vorschulischen Erziehung mit Sonderbedarf im interdisziplinären Kontext. Zur Durchführung wird die Methode einer qualitativen Forschung benützt mit einer Technik der gezielten Beobachtung und Gesprächen mit einem Ziel Beispielstudien der Kinder mit Schwer- und Mehrfachbehinderung geschafft. Es wird ein Beispiel des Kindes mit Autismus-Spektrum angeführt.
In Czech
V příspěvku je představen výzkum v rámci programu Cooperatio, který se realizuje na Karlově univerzitě v Praze v letech 2022-2026. Výzkumné aktivity uvedené ve vědecké oblasti jsou tematicky zaměřené na problematiku třetího tématu – efektivní přístup v předškolní výchově dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mezioborovém kontextu. K realizaci je použita metoda kvalitativního výzkumu s technikou cíleného pozorování a rozhovory s cílem vytvořit případové studie dětí s těžkým a kombinovaným postižením.
In English
The paper presents research within the Cooperatio program, which is being implemented at Charles University in Prague in 2022-2026. The research activities presented in the scientific area are thematically focused on the issue of the third topic - an effective approach in preschool education of children with special educational needs in an interdisciplinary context. The method of qualitative research with the technique of targeted observation and interviews is used for the implementation in order to create case studies of children with severe and combined disabilities.