k 2023

Klíčové kompetence ve školních vzdělávacích programech základních škol

ČEŠKOVÁ, Tereza, Jiří HAVEL, Miroslav JIREČEK, Miroslav JANÍK, Alžběta JURASOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Klíčové kompetence ve školních vzdělávacích programech základních škol

Název česky

Klíčové kompetence ve školních vzdělávacích programech základních škol

Název anglicky

Key competences in school educational programmes

Autoři

ČEŠKOVÁ, Tereza, Jiří HAVEL, Miroslav JIREČEK, Miroslav JANÍK, Alžběta JURASOVÁ, Teresa VICIANOVÁ, Tomáš HORČIČKA, Veronika NAJVAROVÁ a Petr NAJVAR

Vydání

Proměny ve vzdělávání, 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

klíčové kompetence; ŠVP; kurikulum

Klíčová slova anglicky

key competences; SEP; curriculum

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 29. 1. 2024 10:08, doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.

Anotace

V originále

Klíčové kompetence jsou hlavní cílovou kategorií školního vzdělávání v České republice již více než 15 let a lze předpokládat, že jí zůstanou i po plánovaných revizích kurikula. Podobně jako v jiných zemích však při jejich zavádění šlo o top-down reformu implementovanou bez hlubší teoretizace, empirického ověření a v důsledku i systematické metodické opory. Rádi bychom zjistili, jak učitelé tento koncept přijali, a tato analýza je prvním krokem. Příspěvek bude představovat prvotní výsledky analýzy dostupných ŠVP ze základních škol v Jihomoravském kraji (N = 470). Pomocí sumativní obsahové analýzy budeme hledat odpověď na otázku, jak jsou kompetence v ŠVP zahrnuty a jak je práce s nimi popisována.

Anglicky

Key competences have been the main target category of school education in the Czech Republic for more than 15 years and it can be assumed that they will remain so even after the planned revisions of the curriculum. However, as in other countries, their introduction was a top-down reform implemented without in-depth theorisation, empirical verification and, as a result, systematic methodological support. We would like to find out how the concept has been received by teachers, and this analysis is a first step. The paper will present the initial results of the analysis of available SEPs from primary schools in the South Moravian Region (N = 470). Using a summative content analysis we will seek to answer the question how competences are included in the curriculum and how work with them is described.

Návaznosti

MUNI/A/1374/2022, interní kód MU
Název: Podpora badatelských aktivit zájemců o studium v DSP a studentů DSP působících na KPP
Investor: Masarykova univerzita, Podpora badatelských aktivit zájemců o studium v DSP a studentů DSP působících na KPP