Jaký vztah je mezi tematickým myšlením a narativní kompetencí?
KRÁSA, Jan, Monika SLÁDKOVÁ a Iveta VAŇKOVÁ. Jaký vztah je mezi tematickým myšlením a narativní kompetencí? In Kognitivní škola 2024. 2024. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Jaký vztah je mezi tematickým myšlením a narativní kompetencí? |
Název anglicky | What is the relationship between thematic thinking and narrative competence? |
Autoři | KRÁSA, Jan, Monika SLÁDKOVÁ a Iveta VAŇKOVÁ. |
Vydání | Kognitivní škola 2024, 2024. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Prezentace na konferencích |
Obor | 50101 Psychology |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Klíčová slova česky | tematické myšlení; narativní kompetence; episodická paměť; předškoláci; taxonomické myšlení; |
Změnil | Změnil: Mgr. Jan Krása, Ph.D., učo 12516. Změněno: 23. 1. 2024 14:46. |
Anotace |
---|
Od kojeneckého věku se paralelně a nezávisle na sobě rozvíjejí dva systémy kategorizace a myšlení: taxonomický a tematický. Oba systémy patrně souvisejí s rozdělením paměti na sémantickou a epizodickou část, resp. na paradigmatický a narativní systém myšlení. Představovaný výzkum se snaží potvrdit či vyvrátit vztah mezi tematickým myšlením a narativní kompetencí. Výzkum byl proveden na dětech předškolního věku (N = 60). Experimentálně byla zjištěna míra preference tematického, resp. taxonomického, myšlení a schopnost reprodukce tematicky uspořádaných frází. Byl ověřován vliv těchto proměnných na schopnost opakovat krátký příběh jakožto proxy narativní kompetence. Byla zjištěna lepší schopnost si zapamatovat taxonomicky (nikoli tematicky) uspořádaný seznam frází. Příspěvek představí první výsledky výzkumu. |
Anotace anglicky |
---|
From infancy, two systems of categorization and thinking develop in parallel and independently: taxonomic and thematic. Both systems are probably related to the division of memory into semantic and episodic parts, or to a paradigmatic and narrative system of thought. The presented research tries to confirm or refute the relationship between thematic thinking and narrative competence. The research was conducted on preschool children (N = 60). Experimentally, the degree of preference for thematic or taxonomic, thinking and the ability to reproduce thematically arranged phrases. The influence of these variables on the ability to repeat a short story as a proxy of narrative competence was verified. A better ability to remember a taxonomically (rather than thematically) ordered list of phrases was found. The contribution will present the first results of the research. |
Návaznosti | |
---|---|
MUNI/A/1454/2022, interní kód MU | Název: Výzkum tematického myšlení u předškolních dětí |
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum tematického myšlení u předškolních dětí |
VytisknoutZobrazeno: 21. 8. 2024 10:18