KRÁSA, Jan, Monika SLÁDKOVÁ a Iveta VAŇKOVÁ. Jaký vztah je mezi tematickým myšlením a narativní kompetencí? In Kognitivní škola 2024. 2024.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Jaký vztah je mezi tematickým myšlením a narativní kompetencí?
Název anglicky What is the relationship between thematic thinking and narrative competence?
Autoři KRÁSA, Jan, Monika SLÁDKOVÁ a Iveta VAŇKOVÁ.
Vydání Kognitivní škola 2024, 2024.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50101 Psychology
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Klíčová slova česky tematické myšlení; narativní kompetence; episodická paměť; předškoláci; taxonomické myšlení;
Změnil Změnil: Mgr. Jan Krása, Ph.D., učo 12516. Změněno: 23. 1. 2024 14:46.
Anotace
Od kojeneckého věku se paralelně a nezávisle na sobě rozvíjejí dva systémy kategorizace a myšlení: taxonomický a tematický. Oba systémy patrně souvisejí s rozdělením paměti na sémantickou a epizodickou část, resp. na paradigmatický a narativní systém myšlení. Představovaný výzkum se snaží potvrdit či vyvrátit vztah mezi tematickým myšlením a narativní kompetencí. Výzkum byl proveden na dětech předškolního věku (N = 60). Experimentálně byla zjištěna míra preference tematického, resp. taxonomického, myšlení a schopnost reprodukce tematicky uspořádaných frází. Byl ověřován vliv těchto proměnných na schopnost opakovat krátký příběh jakožto proxy narativní kompetence. Byla zjištěna lepší schopnost si zapamatovat taxonomicky (nikoli tematicky) uspořádaný seznam frází. Příspěvek představí první výsledky výzkumu.
Anotace anglicky
From infancy, two systems of categorization and thinking develop in parallel and independently: taxonomic and thematic. Both systems are probably related to the division of memory into semantic and episodic parts, or to a paradigmatic and narrative system of thought. The presented research tries to confirm or refute the relationship between thematic thinking and narrative competence. The research was conducted on preschool children (N = 60). Experimentally, the degree of preference for thematic or taxonomic, thinking and the ability to reproduce thematically arranged phrases. The influence of these variables on the ability to repeat a short story as a proxy of narrative competence was verified. A better ability to remember a taxonomically (rather than thematically) ordered list of phrases was found. The contribution will present the first results of the research.
Návaznosti
MUNI/A/1454/2022, interní kód MUNázev: Výzkum tematického myšlení u předškolních dětí
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum tematického myšlení u předškolních dětí
VytisknoutZobrazeno: 21. 8. 2024 10:18