CHALOUPKOVÁ, Soňa. "Večerní škola" jako forma celoživotního vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením a její význam v socializačním procesu dané cílové skupiny. Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha, 2023, roč. 33, 1-2, s. 65-75, 10 s. ISSN 1211-2720.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název "Večerní škola" jako forma celoživotního vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením a její význam v socializačním procesu dané cílové skupiny
Název česky "Večerní škola" jako forma celoživotního vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením a její význam v socializačním procesu dané cílové skupiny
Název anglicky "Evening school" as a form of lifelong education of adults with mental disabilities and its importance in the socialization process of the given target group
Autoři CHALOUPKOVÁ, Soňa.
Vydání Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky, Praha, 2023, 1211-2720.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky Mentální postižení; dospělé osoby s mentálním postižením; celoživotní učení; socializace; aktivizace; sociální inkluze
Klíčová slova anglicky Mental disability; adults with mental disability; lifelong learning; socialization; activation; social inclusion
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 30. 1. 2024 15:17.
Anotace
Příspěvek se věnuje problematice celoživotního učení dospělých osob s mentálním postižením jako důležitého prvku socializace a aktivizace dané cílové skupiny. Jednou z forem celoživotního učení je tzv. "večerní škola". Hlavním cílem je popsat fungování „večerní školy“ a dokázat její pozitivní přínos na sociální inkluzi dospělých osob s mentálním postižením. Ke splnění daných cílů bylo využito pohledu organizátorů a lektorů „večerní školy“, stejně tak rodičů (zákonných zástupců, opatrovníků, pečujících osob) samotných účastníků. Možnost vzdělávání osob s mentálním postižením je v současné době prakticky zajištěna v rámci předškolního, základního i středního vzdělávání. Pozitivním signálem jsou také snahy o zajištění celoživotního vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením. Nejde přitom pouze o zajištění "základů vzdělání" v přiměřené formě, ale také o vzdělávání s cílem získat maximální kvalifikaci pro dosažení uspokojivého pracovního a sociálního zařazení.
Anotace anglicky
The contribution is devoted to the issue of lifelong learning of adults with mental disabilities as an important element of socialization and activation of the given target group. One of the forms of lifelong learning is the so-called "evening school". The main goal is to describe the functioning of the "evening school" and to prove its positive contribution to the social inclusion of adults with mental disabilities. In order to meet the given goals, the viewpoint of the organizers and lecturers of the "evening school" was used, as well as the parents (legal representatives, guardians, caregivers) of the participants themselves. The possibility of educating people with mental disabilities is currently practically ensured within preschool, primary and secondary education. Efforts to ensure the lifelong education of adults with mental disabilities are also a positive signal. At the same time, it is not only about ensuring the "fundamentals of education" in an adequate form, but also about education with the aim of obtaining the maximum qualification for achieving a satisfactory occupational and social classification.
Návaznosti
MUNI/A/1347/2022, interní kód MUNázev: Specifika potřeb edukačních a socializačních procesů dětí/dospělých s postižením/znevýhodněním
Investor: Masarykova univerzita, Specifika potřeb edukačních a socializačních procesů dětí/dospělých s postižením/znevýhodněním
VytisknoutZobrazeno: 16. 9. 2024 23:31