CHALOUPKOVÁ, Soňa. "Večerní škola" jako forma celoživotního vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením a její význam v socializačním procesu dané cílové skupiny ("Evening school" as a form of lifelong education of adults with mental disabilities and its importance in the socialization process of the given target group). Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha, 2023, vol. 33, 1-2, p. 65-75, 10 pp. ISSN 1211-2720.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name "Večerní škola" jako forma celoživotního vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením a její význam v socializačním procesu dané cílové skupiny
Name in Czech "Večerní škola" jako forma celoživotního vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením a její význam v socializačním procesu dané cílové skupiny
Name (in English) "Evening school" as a form of lifelong education of adults with mental disabilities and its importance in the socialization process of the given target group
Authors CHALOUPKOVÁ, Soňa.
Edition Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky, Praha, 2023, 1211-2720.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Mentální postižení; dospělé osoby s mentálním postižením; celoživotní učení; socializace; aktivizace; sociální inkluze
Keywords in English Mental disability; adults with mental disability; lifelong learning; socialization; activation; social inclusion
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 30/1/2024 15:17.
Abstract
Příspěvek se věnuje problematice celoživotního učení dospělých osob s mentálním postižením jako důležitého prvku socializace a aktivizace dané cílové skupiny. Jednou z forem celoživotního učení je tzv. "večerní škola". Hlavním cílem je popsat fungování „večerní školy“ a dokázat její pozitivní přínos na sociální inkluzi dospělých osob s mentálním postižením. Ke splnění daných cílů bylo využito pohledu organizátorů a lektorů „večerní školy“, stejně tak rodičů (zákonných zástupců, opatrovníků, pečujících osob) samotných účastníků. Možnost vzdělávání osob s mentálním postižením je v současné době prakticky zajištěna v rámci předškolního, základního i středního vzdělávání. Pozitivním signálem jsou také snahy o zajištění celoživotního vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením. Nejde přitom pouze o zajištění "základů vzdělání" v přiměřené formě, ale také o vzdělávání s cílem získat maximální kvalifikaci pro dosažení uspokojivého pracovního a sociálního zařazení.
Abstract (in English)
The contribution is devoted to the issue of lifelong learning of adults with mental disabilities as an important element of socialization and activation of the given target group. One of the forms of lifelong learning is the so-called "evening school". The main goal is to describe the functioning of the "evening school" and to prove its positive contribution to the social inclusion of adults with mental disabilities. In order to meet the given goals, the viewpoint of the organizers and lecturers of the "evening school" was used, as well as the parents (legal representatives, guardians, caregivers) of the participants themselves. The possibility of educating people with mental disabilities is currently practically ensured within preschool, primary and secondary education. Efforts to ensure the lifelong education of adults with mental disabilities are also a positive signal. At the same time, it is not only about ensuring the "fundamentals of education" in an adequate form, but also about education with the aim of obtaining the maximum qualification for achieving a satisfactory occupational and social classification.
Links
MUNI/A/1347/2022, interní kód MUName: Specifika potřeb edukačních a socializačních procesů dětí/dospělých s postižením/znevýhodněním
Investor: Masaryk University, Specifics of the needs of the educational and socialization processes in children/adults with disabilities/disadvantages
PrintDisplayed: 28/5/2024 18:11