B 2021

Jak to zvládám? Vliv stresorů školního a rodinného prostředí na žáky ve věku 14–19 let

MÁROVÁ, Ivana a Nikol BENDOVÁ

Základní údaje

Originální název

Jak to zvládám? Vliv stresorů školního a rodinného prostředí na žáky ve věku 14–19 let

Název česky

Jak to zvládám? Vliv stresorů školního a rodinného prostředí na žáky ve věku 14–19 let

Název anglicky

How do I manage?The influence of stressors of the school and family environment on students aged 14 to 19 years

Autoři

MÁROVÁ, Ivana a Nikol BENDOVÁ

Vydání

Brno, 247 s. 2021

Nakladatel

Masarykova Univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-280-0373-9

Klíčová slova česky

specifické poruchy učení, psychosomatické symptomy, copingové strategie, stres

Klíčová slova anglicky

specific learning disabilities, psychosomatic symptoms, coping strategies, stress

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 23. 1. 2024 16:26, PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.

Anotace

V originále

Publikace představuje závěry kvantitativního výzkumného šetření, jehož cílem byla analýza vlivu stresorů školního a rodinného prostředí na výskyt psychosomatických projevů a používané copingové strategie u žáků ve věku 14–19 let (N=459). V úvodu publikace jsou charakterizovány základní teoretické koncepty šetření samotného, tedy termíny stres a stresory, charakteristika období dospívání, význam rodiny, školy a jejich činitelů v kontextu well -beingu, copingové strategie a případný vznik psychosomatických obtíží.V úvodu této části jsou charakterizovány cíle, výzkumné otázky a stanovené hypotézy. Výzkumné šetření bylo realizováno s využitím dotazníku vlastní konstrukce sestaveného na základě analýzy odborné literatury. Analýza výzkumných zjištění je organizována s ohledem na základní sledované proměnné, jako jsou věk, druh školy či kraj. Závěry šetření shrnují odpovědi na stanovené výzkumné otázky společně s hloubkovou analýzou vlivu stresu v kontextu edukačního prostředí (charakterizovaného kladným hodnocením vybraných výroků) a prostředí rodinného (ve smyslu negativního hodnocení vztahu s jedním/oběma rodiči) na výskyt psychosomatických obtíží a preferované copingové strategie. Vymezeny jsou limity studie a doporučení pro speciálněpedagogickou praxi.

Anglicky

The publication presents the conclusions of a quantitative research survey, the aim of which was to analyse the influence of stressors of the school and family environment on the occurrence of psychosomatic manifestations and the coping strategies used in pupils aged 14–19 years (N=459). In the introduction of the publication, the basic theoretical concepts of the survey itself are characterized, i.e. the terms stress and stressors, the characteristics of adolescence, the importance of family, school and their factors in the context of well-being, coping strategies and the possible emergence of psychosomatic difficulties. At the beginning of empirical part, the objectives, research questions and hypotheses are characterized. The research was carried out using a questionnaire of our own design compiled on the basis of the analysis of professional literature. The analysis of research findings is organized with regard to the basic monitored variables, such as age, type of school or region. The conclusions of the survey summarize the answers to the research questions together with an in-depth analysis of the influence of stress in the context of the educational environment (characterized by a positive evaluation of selected statements) and the family environment (in the sense of a negative evaluation of the relationship with one/both parents) on the occurrence of psychosomatic problems and preferred coping strategies. The limits of the study and recommendations for special education practice are defined.