WILLIAMS, Christopher. It’s complicated: The relationship between lexis, syntax and proficiency. Discourse and Interaction. Brno: Masarykova Universita, 2023, roč. 16, č. 2, s. 124-144. ISSN 1802-9930. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/DI2023-2-124.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název It’s complicated: The relationship between lexis, syntax and proficiency
Autoři WILLIAMS, Christopher (826 Velká Británie a Severní Irsko, garant, domácí).
Vydání Discourse and Interaction, Brno, Masarykova Universita, 2023, 1802-9930.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/23:00133184
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/DI2023-2-124
Klíčová slova anglicky syntactic complexity; lexical complexity; writing proficiency
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 14. 2. 2024 11:58.
Anotace
This paper explores the relationship between lexical and syntactic complexity measures and proficiency in L2 English argumentative essays written by L1 Czech high school students. Syntactic complexity is generally understood as referring to the “range and sophistication” (Ortega 2015) of grammatical constructions, whereas lexical complexity can refer to the range and frequency of the words used. The research used 100 essays written by final year high school students. Lexical complexity was analysed using the Lexical Complexity Analyzer (Ai & Lu 2010, Lu 2012), syntactic complexity using the L2 Syntactic Complexity Analyzer (Lu 2010, 2014) and Biber et al.’s (2011) hypothesised developmental stages for complexity framework. Despite a large number of measurements failing to produce any significant patterns, positive correlations were found between lexical diversity measures and vocabulary scores. Similarly, Mean Length of Clause (MLC) and Complex nominals per clause (CN/C) showed weak positive associations with grammar scores, as did Stage 5 of the developmental stages. The findings provide an insight into the kinds of complexity features that can be given more focus during instruction and underscore the potential of these measures as determinants of proficiency.
Návaznosti
MUNI/A/1335/2022, interní kód MUNázev: Výzkum v didaktice cizích jazyků
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum v didaktice cizích jazyků
VytisknoutZobrazeno: 28. 6. 2024 11:21