C 2023

Mediace a plurilingvní a plurikulturní kompetence ve vztahu k interkulturní (komunikační) kompetenci

ZERZOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Mediace a plurilingvní a plurikulturní kompetence ve vztahu k interkulturní (komunikační) kompetenci

Název anglicky

Mediation and plurilingual and pluricultural competence in relation to intercultural (communicative) competence

Autoři

ZERZOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Plzeň, Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 5, od s. 4-18, 15 s. sv. 5, 2023

Nakladatel

Západočeská univerzita v Plzni

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/23:00133250

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-261-1211-2

Klíčová slova česky

interkulturní komunikační kompetence; mediace; plurikulturní kompetence; pluriligvní kompetence

Klíčová slova anglicky

intercultural communicative competence; mediation; pluricultural competence; plurilingual competence

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 15. 2. 2024 14:12, Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D.

Anotace

V originále

Kapitola představila výsledky přehledové studie zahrnující 35 publikačních výstupů z let 2010 – 2023, která si kladla za cíl srovnat termíny plurikulturní kompetence (včetně pluriligvní kompetence a mediace) s termínem interkulturní komunikační kompetence (ICC). Ačkoliv terminologická shoda v odborných publikacích nepanuje, dle Runnels (2021) a dalších autorů z CEFR CV (2020) vyplývá, že plurikulturní kompetence (PCC) je pojmem ICC nadřazeným, spíše než naopak. Jistá oddělenost obou přístupů ve výzkumu a výuce s sebou nese celou řadu výzkumných témat, z nichž některá mají tradici spíše ve výzkumu rozvoje ICC v kontextu výuky CJ a jejichž zúžení na téma mediace (a PCC) by bylo žádoucí a která by stálo za to otevřít i v kontextu českého výzkumu.

Anglicky

The paper presented the findings of a review of research study comprising 35 publications from 2010 - 2023, which aimed to compare the terms pluricultural competence (including plurilingual competence and mediation) with the term intercultural communicative competence (ICC). Although there is no terminological consensus in the literature, according to Runnels (2021) and other authors, the CEFR CV (2020) suggests that pluricultural competence (PCC) is a term superior to ICC, rather than the other way around. The separation of the two approaches in research and teaching brings a number of research topics, some of which have a tradition in research on ICC development in the context of foreign teaching, whose narrowing down to the topic of mediation (and PCC) would be desirable and worth opening up (not only) in the context of Czech research.