Addiction to addictive substances in the context of adolescent needs
NEJEZCHLEBOVÁ, Monika. Addiction to addictive substances in the context of adolescent needs. In International Conference on Transformative Education, Gender Equality, Active Citizenship for Sustainable Development. 2023. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Addiction to addictive substances in the context of adolescent needs |
Název česky | Závislost na návykových látkách v souvislosti potřeb adolescenta |
Název anglicky | Addiction to addictive substances in the context of adolescent needs |
Autoři | NEJEZCHLEBOVÁ, Monika. |
Vydání | International Conference on Transformative Education, Gender Equality, Active Citizenship for Sustainable Development, 2023. |
Další údaje | |
---|---|
Typ výsledku | Prezentace na konferencích |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Klíčová slova česky | závislost; návykové látky; potřeby; identita; adolescence |
Klíčová slova anglicky | addiction; addictive substance; needs; identity; adolescence |
Příznaky | Mezinárodní význam |
Změnil | Změnila: Mgr. et Mgr. Monika Nejezchlebová, učo 448010. Změněno: 31. 1. 2024 15:35. |
Anotace |
---|
The paper deals with the topic related to sources of addiction to addictive substances in the context of adolescent needs. As a follow-up to this issue, the thesis tries to find out which developmental needs are fulfilled using addictive substances and how adolescents’ needs are related to life backgrounds, to the role of addictive substances in adolescents’ lives and to participants’ perception of possible missing support. The aim of the research is to analyze which developmental needs are fulfilled using addictive substances through semi-structured interviews. Based on interviews, the need for affiliation was interpreted, including the need for belonging and acceptance, the need for self-actualization, connected with the need for success, recognition, and admiration, and the need for social contact, related to the need to belong somewhere, the need to have fun, relax and need to be fascinated by spirituality or entering another world. Also was found out the need for abilities associated with self-confidence and courage. In the context of needs research results reflects the possibilities of support, within which the focus should be primarily on the family, other loved ones, and free time, which needs to be fulfilled by hobbies. The conclusions of the research offer an insight into the issue from the point of view of the adolescent’s needs and thus are the basis for the planning of prevention and intervention of substance use. |
Anotace česky |
---|
Příspěvek se zabývá tématem vzniku závislosti na návykových látkách v kontextu vývoje adolescenta, přičemž na problematiku závislosti pohlíží v souvislosti s naplňováním potřeb. Snaží se zjistit, jaké vývojové potřeby jsou pomocí návykových látek naplňovány, jak potřeby adolescentů souvisí s jejich životní situací, s rolí návykových látek v životě adolescentů a s tím, jak adolescenti vnímají možnou chybějící podporu. Cílem výzkumu je pomocí polostrukturovaných rozhovorů analyzovat, jaké vývojové potřeby jsou naplňovány užíváním návykových látek. Na základě rozhovorů byla interpretována potřeba afiliace včetně potřeby sounáležitosti a přijetí, potřeba seberealizace spojená s potřebou úspěchu, uznání a obdivu, potřeba sociálního kontaktu, související s potřebou někam patřit, a potřeba se bavit, relaxovat a potřeba být fascinován duchovnem či unikat do dimenze jiného světa. Rovněž byla zjištěna potřeba mít schopnosti, která je spojena se sebevědomím a odvahou. Výsledky výzkumu užívání návykových látek v kontextu potřeb adolescenta reflektují možnosti podpory, v rámci nichž je třeba se zaměřit především na rodinu, klíčové osobyv životě a volný čas, který je potřeba naplnit koníčky. Závěry výzkumu nabízejí vhled do problematiky užívání návykových látek z pohledu potřeb adolescentů a jsou tak podkladem pro plánování prevence a intervence užívání návykových látek. |
Anotace anglicky |
---|
The paper deals with the topic related to sources of addiction to addictive substances in the context of adolescent needs. As a follow-up to this issue, the thesis tries to find out which developmental needs are fulfilled using addictive substances and how adolescents’ needs are related to life backgrounds, to the role of addictive substances in adolescents’ lives and to participants’ perception of possible missing support. The aim of the research is to analyze which developmental needs are fulfilled using addictive substances through semi-structured interviews. Based on interviews, the need for affiliation was interpreted, including the need for belonging and acceptance, the need for self-actualization, connected with the need for success, recognition, and admiration, and the need for social contact, related to the need to belong somewhere, the need to have fun, relax and need to be fascinated by spirituality or entering another world. Also was found out the need for abilities associated with self-confidence and courage. In the context of needs research results reflects the possibilities of support, within which the focus should be primarily on the family, other loved ones, and free time, which needs to be fulfilled by hobbies. The conclusions of the research offer an insight into the issue from the point of view of the adolescent’s needs and thus are the basis for the planning of prevention and intervention of substance use. |
Návaznosti | |
---|---|
MUNI/A/1347/2022, interní kód MU | Název: Specifika potřeb edukačních a socializačních procesů dětí/dospělých s postižením/znevýhodněním |
Investor: Masarykova univerzita, Specifika potřeb edukačních a socializačních procesů dětí/dospělých s postižením/znevýhodněním |
VytisknoutZobrazeno: 5. 10. 2024 03:36