2023
The Use of 3D Printing in Education Focusing on Lower Secondary Natural Science Genetics
BEDNÁŘ, Ivo a Martina JANČOVÁZákladní údaje
Originální název
The Use of 3D Printing in Education Focusing on Lower Secondary Natural Science Genetics
Název česky
Využití 3D tisku ve výuce přírodopisu
Autoři
BEDNÁŘ, Ivo a Martina JANČOVÁ
Vydání
XX. Studentská konference S biologickou, ekologickou a geologickou tematikou, 2023
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
10603 Genetics and heredity
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
3D tisk, 3D modely, učební pomůcky, výuka genetiky
Klíčová slova anglicky
3D models, Fruit fly, Drosophila, Teaching aids, Lower secondary education, Natural science,
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 31. 1. 2024 17:00, Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
V originále
The diploma thesis deals with the inclusion of 3D printed models of fruit flies (Drosophila) into lower secondary natural science education, specifically a lesson focused on genetics. The author evaluates the lesson by a pre-test, post-test design, and the results are statically evaluated, demonstrating a positive outcome of implementing 3D printed teaching aids into genetics lessons. The thesis also includes a simple 3D modeling manual which can be used by teachers who wish to adopt 3D printing in their classes.
Česky
Práce se zaměřuje na využití 3D tisku pro výuku přírodopisu, a to především genetiky. 3D tisk je relativně nová technologie, která se ale v poslední době stává mnohem dostupnější. Díky různým tuzemským projektům se s 3D tiskárnami setkávají čím dál více i učitelé přírodopisu na základních školách. 3D tisk vyžaduje ze strany učitele trpělivost, ochotu se učit a má i své limity. Může ale nabídnout široké využití, většinu žáků práce s 3D modely baví a shledávají ji přínosnou. 3D tisk může zároveň dělat kvalitní vzdělávání dostupnějším. V teoretické části jsou shrnuty základní poznatky o technologii 3D tisku, jeho využití v souvislosti se vzděláváním, výhody a nevýhody této technologie a možnosti využití pro výuku přírodopisu. Dále je v teoretické části jedna kapitola věnována výuce genetiky v hodinách přírodopisu, a to především Mendelovým zákonům, na jejichž výuku je zaměřena praktická část této práce. Praktická část se zabývá vytvořením 3D modelů využitelných pro výuku přírodopisu, včetně procesu 3D modelování, a to na 3D modelech modelového organismu octomilek (Drosophila). S využitím vytištěných modelů octomilek je navíc sestavena výuka klasického typu s prvky skupinové práce, která je odučena v praxi. Práce obsahuje výsledky testování žáků formou testů vstupních a výstupních poznatků, jejich vyhodnocení a porovnání s výsledky podobných prací.