a 2023

The Use of 3D Printing in Education Focusing on Lower Secondary Natural Science Genetics

BEDNÁŘ, Ivo a Martina JANČOVÁ

Základní údaje

Originální název

The Use of 3D Printing in Education Focusing on Lower Secondary Natural Science Genetics

Název česky

Využití 3D tisku ve výuce přírodopisu

Autoři

BEDNÁŘ, Ivo a Martina JANČOVÁ

Vydání

XX. Studentská konference S biologickou, ekologickou a geologickou tematikou, 2023

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

10603 Genetics and heredity

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

3D tisk, 3D modely, učební pomůcky, výuka genetiky

Klíčová slova anglicky

3D models, Fruit fly, Drosophila, Teaching aids, Lower secondary education, Natural science,

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 31. 1. 2024 17:00, Mgr. Martina Jančová, Ph.D.

Anotace

V originále

The diploma thesis deals with the inclusion of 3D printed models of fruit flies (Drosophila) into lower secondary natural science education, specifically a lesson focused on genetics. The author evaluates the lesson by a pre-test, post-test design, and the results are statically evaluated, demonstrating a positive outcome of implementing 3D printed teaching aids into genetics lessons. The thesis also includes a simple 3D modeling manual which can be used by teachers who wish to adopt 3D printing in their classes.

Česky

Práce se zaměřuje na využití 3D tisku pro výuku přírodopisu, a to především genetiky. 3D tisk je relativně nová technologie, která se ale v poslední době stává mnohem dostupnější. Díky různým tuzemským projektům se s 3D tiskárnami setkávají čím dál více i učitelé přírodopisu na základních školách. 3D tisk vyžaduje ze strany učitele trpělivost, ochotu se učit a má i své limity. Může ale nabídnout široké využití, většinu žáků práce s 3D modely baví a shledávají ji přínosnou. 3D tisk může zároveň dělat kvalitní vzdělávání dostupnějším. V teoretické části jsou shrnuty základní poznatky o technologii 3D tisku, jeho využití v souvislosti se vzděláváním, výhody a nevýhody této technologie a možnosti využití pro výuku přírodopisu. Dále je v teoretické části jedna kapitola věnována výuce genetiky v hodinách přírodopisu, a to především Mendelovým zákonům, na jejichž výuku je zaměřena praktická část této práce. Praktická část se zabývá vytvořením 3D modelů využitelných pro výuku přírodopisu, včetně procesu 3D modelování, a to na 3D modelech modelového organismu octomilek (Drosophila). S využitím vytištěných modelů octomilek je navíc sestavena výuka klasického typu s prvky skupinové práce, která je odučena v praxi. Práce obsahuje výsledky testování žáků formou testů vstupních a výstupních poznatků, jejich vyhodnocení a porovnání s výsledky podobných prací.