2023
Náměty k výuce oběhové soustavy člověka na ZŠ
ŠTELCLOVÁ, Eliška a Martina JANČOVÁZákladní údaje
Originální název
Náměty k výuce oběhové soustavy člověka na ZŠ
Název česky
Náměty k výuce oběhové soustavy člověka na ZŠ
Název anglicky
Suggestions for teaching topic Circulatory system at primary school
Autoři
ŠTELCLOVÁ, Eliška a Martina JANČOVÁ
Vydání
XX. Studentská konference S biologickou, ekologickou a geologickou tematikou, 2023
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
30300 3.3 Health sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
3D model, oběhová soustava, srdce, výuka ZŠ
Klíčová slova anglicky
3D model, cardiovascular system, human heart, teaching, lower secondary school
Změněno: 31. 1. 2024 17:11, Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
V originále
Tato práce se zabývá novými náměty do výuky na ZŠ, v tomto případě konkrétně ve výuce oběhové soustavy člověka. Hlavní myšlenkou této práce je průzkum, zda moderní technologie dokáží napomoci lepším výsledkům ve výuce. Moderní technologií použitou pro tyto účely byl 3D tisk. Diplomová práce je rozdělena na dvě části. První obsahuje teoretickou část, ve které je porovnán obsah kapitoly Oběhová soustava u nejčastěji používaných učebnic na základních školách. Vybrané učebnice jsou z nakladatelství TAKTIK, Nová škola a SPN. Učebnice jsou porovnávány na základě kvantitativního hodnocení, které obsahuje aparát prezentace učiva, aparát řídící učení a aparát orientační. Dále jsou v této části stručné teoretické poznatky týkající se oběhové soustavy člověka. Druhá část diplomové práce je praktická. Zde je popsán průběh a výsledek výzkumu. Výzkum se zakládá na porovnání klasické výuky a výuky s pomocí 3D modelu srdce. Výzkum proběhl ve čtyřech třídách. Ve dvou třídách byla realizována výuka s pomocí pracovního listu a ve dvou s pomocí 3D modelu srdce. Všechny třídy psaly stejný test vstupních i výstupních znalostí, na jejichž základě byly porovnány výsledky obou stylů výuky. Podle hypotézy by měli lepších výsledků dosahovat žáci, kteří pracovali s 3D modelem srdce. Nakonec byl však větší progres pozorován ve třídách, kde se učilo klasickou metodou, a to výuka s pomocí pracovního listu
Anglicky
The thesis is focused on topic Human circulatory system and its teaching in 8th grade primary schools with leveraging of 3D models. Theoretical part contains description of human circulatory system. We can find there information about chose cardiovascular and blood diseases. There are also chapters about quantitative evaluation of textbooks for 8th grade Biology in primary school and inclusion of circulatory system in the RVP. The practical part consist of the methodoly proposed for frontal teaching of circulatory system and teaching using 3D model of heart. It also consist of structured preparation for 2 lessons, methodoligical sheet, results of pretest and posttest and their subsequent evaluation.
Návaznosti
TL03000425, projekt VaV |
|