a 2023

Náměty k výuce oběhové soustavy člověka na ZŠ

ŠTELCLOVÁ, Eliška a Martina JANČOVÁ

Základní údaje

Originální název

Náměty k výuce oběhové soustavy člověka na ZŠ

Název česky

Náměty k výuce oběhové soustavy člověka na ZŠ

Název anglicky

Suggestions for teaching topic Circulatory system at primary school

Autoři

ŠTELCLOVÁ, Eliška a Martina JANČOVÁ

Vydání

XX. Studentská konference S biologickou, ekologickou a geologickou tematikou, 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

30300 3.3 Health sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

3D model, oběhová soustava, srdce, výuka ZŠ

Klíčová slova anglicky

3D model, cardiovascular system, human heart, teaching, lower secondary school
Změněno: 31. 1. 2024 17:11, Mgr. Martina Jančová, Ph.D.

Anotace

V originále

Tato práce se zabývá novými náměty do výuky na ZŠ, v tomto případě konkrétně ve výuce oběhové soustavy člověka. Hlavní myšlenkou této práce je průzkum, zda moderní technologie dokáží napomoci lepším výsledkům ve výuce. Moderní technologií použitou pro tyto účely byl 3D tisk. Diplomová práce je rozdělena na dvě části. První obsahuje teoretickou část, ve které je porovnán obsah kapitoly Oběhová soustava u nejčastěji používaných učebnic na základních školách. Vybrané učebnice jsou z nakladatelství TAKTIK, Nová škola a SPN. Učebnice jsou porovnávány na základě kvantitativního hodnocení, které obsahuje aparát prezentace učiva, aparát řídící učení a aparát orientační. Dále jsou v této části stručné teoretické poznatky týkající se oběhové soustavy člověka. Druhá část diplomové práce je praktická. Zde je popsán průběh a výsledek výzkumu. Výzkum se zakládá na porovnání klasické výuky a výuky s pomocí 3D modelu srdce. Výzkum proběhl ve čtyřech třídách. Ve dvou třídách byla realizována výuka s pomocí pracovního listu a ve dvou s pomocí 3D modelu srdce. Všechny třídy psaly stejný test vstupních i výstupních znalostí, na jejichž základě byly porovnány výsledky obou stylů výuky. Podle hypotézy by měli lepších výsledků dosahovat žáci, kteří pracovali s 3D modelem srdce. Nakonec byl však větší progres pozorován ve třídách, kde se učilo klasickou metodou, a to výuka s pomocí pracovního listu

Anglicky

The thesis is focused on topic Human circulatory system and its teaching in 8th grade primary schools with leveraging of 3D models. Theoretical part contains description of human circulatory system. We can find there information about chose cardiovascular and blood diseases. There are also chapters about quantitative evaluation of textbooks for 8th grade Biology in primary school and inclusion of circulatory system in the RVP. The practical part consist of the methodoly proposed for frontal teaching of circulatory system and teaching using 3D model of heart. It also consist of structured preparation for 2 lessons, methodoligical sheet, results of pretest and posttest and their subsequent evaluation.

Návaznosti

TL03000425, projekt VaV
Název: 3D tisk a jeho uplatnění na základních a středních školách (Akronym: 3DPrintInSchools)
Investor: Technologická agentura ČR, 3D tisk a jeho uplatnění na základních a středních školách