2023
Pohlavně přenosná onemocnění – informovanost žáků 2. stupně základních škol
KOSTEČKOVÁ, Petra a Martina JANČOVÁZákladní údaje
Originální název
Pohlavně přenosná onemocnění – informovanost žáků 2. stupně základních škol
Název česky
Pohlavně přenosná onemocnění – informovanost žáků 2. stupně základních škol
Název anglicky
Sexually Transmitted Diseases – Lower Secondary School Pupils' Awareness
Autoři
KOSTEČKOVÁ, Petra a Martina JANČOVÁ
Vydání
XX. Studentská konference S biologickou, ekologickou a geologickou tematikou, 2023
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
30300 3.3 Health sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
analýza učebnic, informovanost žáků, pohlavně přenosná onemocnění, prevence, dotazníkové šetření,
Klíčová slova anglicky
analysis of textbooks, student awareness, sexually transmitted infections, prevention, questionnaire survey
Změněno: 31. 1. 2024 17:14, Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
V originále
Hlavním tématem bakalářské práce je vlastní průzkum o povědomí žáků druhého stupně základních škol o pohlavně přenosných onemocněních, jejich léčbě a prevenci. Výzkumné šetření je založeno na datech z online dotazníku, který byl vytvořen na stránce survio.com. Dotazník byl zaslán na druhé stupně různých základních škol. Předkládaná práce je tvořena částí teoretickou a praktickou. Teoretická část je věnována charakteristice různých pohlavních onemocnění, jejich léčbě a prevenci. Praktická část se zabývá analýzou vybraných učebnic pro druhý stupeň základních škol, kde se zjišťovalo, která pohlavně přenosná onemocnění jsou v učebnicích zmíněna a v jakém rozsahu. Součástí praktické části je i dotazník, jenž zaznamenává, jaké informace byly žákům o pohlavně přenosných onemocněních zprostředkovány, odkud tyto informace získali a zda by se o nich chtěli dozvědět více, popřípadě jakou formou. Dotazník také zjišťuje, zda s žáky příbuzní o pohlavním životě hovoří a zda je na ně z vnějšího okolí vyvíjen nátlak, aby pohlavní život zahájili, přestože nejsou připraveni. Dle výsledků získali žáci nejvíce informací o pohlavně přenosných onemocněních ve škole. Zároveň velká část žactva odpověděla, že o nich nemá dostatek informací. Nejvíce žáků zná z pohlavně přenosných onemocnění AIDS. Poměrně velké množství žáků má problém přiřadit příznaky k jednotlivým pohlavně přenosným onemocněním. Nezanedbatelné množství žactva se domnívá, že na AIDS se dá očkovat. Skoro polovina žáků neví, jak by jednala při podezření nákazy pohlavně přenosným onemocněním.
Anglicky
The main topic of my bachelor thesis is an original survey on the awareness of sexually transmitted diseases, their treatment and prevention among pupils of lower secondary schools. My research is based on data collected from an online questionnaire created with survio.com. The questionnaire was sent to various lower secondary schools. The presented thesis consists of a theoretical and practical part. The theoretical part is dedicated to the characterization of various sexually transmitted diseases, their treatment, and prevention. The practical part deals with the analysis of selected textbooks for lower secondary schools, where it was investigated which sexually transmitted diseases are mentioned in the textbooks and to what extent. A questionnaire is also included as a part of the practical section, which records the information that has been provided to pupils about sexually transmitted diseases, where they obtained this information, and whether they would like to learn more, as well as in what format. The questionnaire also investigates whether the pupils' relatives talk to them about sexual life and whether there is pressure from external factors to start a sexual life even if they are not ready. The results show that most pupils obtain information about sexually transmitted diseases at school, but a large proportion of them feel that they do not have enough information. The majority of pupils are aware of AIDS as a sexually transmitted disease. A significant number of them have difficulty linking symptoms to specific sexually transmitted diseases, and a substantial number of pupils believe that they can be vaccinated against AIDS. Nearly half of the pupils do not know what to do when they suspect they have contracted a sexually transmitted disease.