E 2022

de vo ZEM!

SOMMEROVÁ, Milada and Marta KOVÁŘOVÁ

Basic information

Original name

de vo ZEM!

Name in Czech

de vo ZEM!

Name (in English)

It's about EARTH!

Edition

2022

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Uspořádání (zogranizování) výstavy (s/bez krit. katal.)

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Země-planeta-klima-rodina-generace

Keywords in English

Earth-planet-climate-family-generation
Změněno: 6/3/2024 12:29, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Výstava prezentuje práce studentů programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Název ...de vo ZEM! odkazuje k uvědomování si příslušnosti etnické, kulturní či sociální. Většina prací vznikla v době pandemie, v době příležitosti nahlédnout si vzájemně do svých zvyků a domovů. Úvodní šestice fotografií Sochy v mém okolí (Hamry nad Sázavou, Ždánice, Brno, Budapešť, Hradec Králové) reaguje na koncept art-rozcviček, jež vznikly v rámci Brno Art Week. Studenti (K. Tomandlová, L. Martinková, N. Sůkalová, N. Bělohlavová, J. Žáková, K. Frnka) objevili sochy ve svém okolí a v interakci s nimi je představili spolužákům. Pukliny stromů jsou otevřené rány. Fotografický cyklus Marie Kubínové zachycuje pukliny dřevin, jež autorka vyplnila textiliemi. Tato výtvarná akce reflektuje snahu ošetřit otevřené rány, zakrýt nedokonalost, která ovšem ve svém důsledku křehkost a jedinečnost slabých “zázračných” momentů zviditelňuje, estetizuje. Rodinná podoba. Stěžejním bodem výstavy je cyklus generačních fotografií vytvořený Klárou Klimešovou, která pomocí černé linky zdůraznila v obličejích čtyř dam jedné rodové linie podobu nesoucí se napříč generacemi. V jiné práci Editorial: schovat pihy? autorka mladé ženě zakryla zčásti make-upem pihy. (Editorial je líčení, které má zaujmout diváka kupujícího si časopis). Autorka v práci kontrastuje a současně dekorativně propojuje přirozené a “přijatelné”. V samostatně umístěných rámech nalezneme tři práce, které spojuje téma komunikace. V práci Mluv se mnou jde o konceptuální intervenci M. Strnadové, která postavila zeď do prostoru jinak užívaného ke sdílení. Vzkazy jsou nenápadná avšak znepokojující textová intervence K. Frnky, kdy se na několika místech ve veřejném prostoru pokouší nabourat anonymitu městského sousedského soužití. Chovej se jak malej. V posledním samostatném rámu jsou slogany, které B. Šímová převzala z interiéru na nástěnce v Mateřské škole (kde pracuje) a přenesla je na venkovní zeď. Zamýšlí se nad tím, kolik pravidel a jakou formou dospělí dětem vštěpují, a i nad tím, zda se jimi sami řídí. Výhledy. Součástí výstavy je i pásmo karanténních videopřenosů, kde se formou “poetické nákazy” nominují studenti navzájem k tomu, aby si vybrali a ostatním přednesli báseň s výhledem ze svého okna či balkonu. V pásmu nechybí ani návod na výrobu vinné klobásy dědečka E. Strejčkové nebo pohybové konfrontace s prostorem pokoje A. Marcaníkové.

In English

The exhibition presents the work of students of the Teaching program for the 1st grade of elementary school. Name ...de in ZEM! refers to awareness of ethnic, cultural or social belonging. Most of the works were created in during the pandemic, during the opportunity to see each other's habits and homes. The opening six photos of the Statues in my neighborhood (Hamry nad Sázavou, Ždánice, Brno, Budapest, Hradec Králové) reacts to the concept of art warm-ups, which were created as part of Brno Art Week. Students (K. Tomandlová, L. Martinková, N. Sůkalová, N. Bělohlavová, J. Žáková, K. Frnka) they discovered sculptures in their surroundings and interacted with them to present them to their classmates. Tree cracks there are open wounds. Maria Kubínová's photographic cycle captures the cracks of trees that the author filled with textiles. This artistic event reflects the effort to treat open wounds, to cover them up imperfection, which, however, as a result, the fragility and uniqueness of weak "miraculous" makes moments visible, aestheticizes. Family image. The central point of the exhibition is the cycle of generational photos created by Klára Klimešová, who used a black line to emphasize v the faces of four ladies of one family line a form carried across generations. In another job Editorial: hide freckles? the author partly covered the young woman's freckles with make-up. (The editorial is make-up to attract the viewer buying the magazine). In her work, the author contrasts a at the same time, it decoratively connects the natural and the "acceptable". In separately placed frames, we find three works that connect the theme of communication. IN the work Talk to me is a conceptual intervention by M. Strnadová, who built a wall to space otherwise used for sharing. The messages are unobtrusive but disturbing text the intervention of K. Frnka, when he tries to break into several places in the public space the anonymity of urban neighborhood coexistence. Act like a child. In the last single frame are slogans that B. Šímová took from the interior on the bulletin board in the Kindergarten (where works) and transferred them to the outside wall. He is thinking about how many rules and in what form adults instill in children, and also over whether they follow them themselves. Views. Part of the exhibition is also a band of quarantine video transmissions, where in the form of "poetic infections" students nominate each other to choose and present to others a poem with view from your window or balcony. The band also includes instructions for making wine sausage grandfather E. Strejčeková or movement confrontations with the space of A. Marcaníková's room.

Links

MUNI/A/1454/2021, interní kód MU
Name: Výtvarná pedagogika v měnícím se světě
Investor: Masaryk University