2022
Karvinské moře: kognitivní aktivizace prostřednictvím badatelské úlohy
ROKOS, Lukáš, Jan SLAVÍK, Tomáš JANÍK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Petr NAJVAR et. al.Základní údaje
Originální název
Karvinské moře: kognitivní aktivizace prostřednictvím badatelské úlohy
Autoři
Vydání
Brno, Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách, od s. 341-358, 17 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi 50, 2022
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-280-0241-1
Klíčová slova česky
badatelská výuka, didaktická kazuistika
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 2. 2. 2024 10:25, Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.
Anotace
V originále
V posledních letech lze pozorovat výraznou snahu učitelů přírodovědných předmětů o zdůraznění praktického užití poznatků probíraného učiva v každodenním životě žáků (např. metodika od Badatelé.cz (2013), Lipky (2019), publikace od Dobrorukové et al. (2008) nebo příspěvky v časopise Biologie – Chemie – Zeměpis). Žáci si potřebují uvědomit, že se s většinou jevů, o kterých se učí v přírodopisu, setkávají každý den a že poznatky lze dobře aplikovat do úkonů, které provádí zcela běžně. Přitom zpravidla dochází k propojování obsahu z různých oborů. V této kazuistice se s tímto přístupem k výuce setkáme. Zároveň ukazujeme, že v takovém případě je nezbytně nutné pečlivě pracovat s pojmovým aparátem, který je žákům prezentován. Badatelská úloha také skýtá potenciál pro začlenění vybraných přístupů formativního hodnocení.