J 2023

Jazyková rozmanitost a jazykový repertoár žáků a žákyň na základní škole

JANÍK, Miroslav a Věra JANÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Jazyková rozmanitost a jazykový repertoár žáků a žákyň na základní škole

Název anglicky

Language Diversity and Language Repertoire of Pupils at the Lower Secondary School Level

Autoři

JANÍK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí) a Věra JANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Studia Paedagogica, Brno, Masaryk University, Faculty of Arts, 2023, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/23:00134396

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

mnohojazyčnost; jazyková diverzita; jazykový repertoár; jazyková biografie; jazykový portrét

Klíčová slova anglicky

multilingualism; language diversity; language repertoire; language biography; language portrait

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 4. 2024 23:02, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Studie má za cíl zjistit, jak žáci a žákyně vnímají jazyky svého jazykového repertoáru. V první části je popsáno teoretické ukotvení konceptu jazykového repertoáru a jeho kontextualizace v v aktuálním a velmi diskutovaném tématu jazykové rozmanitosti v pedagogickém diskurzu. Následně představený kvalitativně orientovaný výzkum byl realizován na jedné běžné základní škole a zúčastnilo se jej 26 žáků a žákyň. Jejich jazykový repertoár byl zkoumám prostřednictvím individuálních jazykových portrétů, které byly doplněny o rozhovory. V analýzách jsme se zaměřili na (1) přítomnost jazyků v portrétu žáků a žákyň, (2) ztvárnění těchto jazyků a (3) jejich umístění v portrétech. Výsledky naší studie naznačují, že deklarovanou přítomnost jazyka v repertoáru ovlivňují zejména subjektivní zkušenosti. Zároveň výsledky ukazují, že ztvárnění jazyků v repertoáru je značně individuální a skrývá rozmanité představy o jazycích. Z analýz také vyplynulo, že jazyky jsou často spojeny s emocemi, identitou, potřebami se jazyky učit a využívat je v komunikaci. Výzkumná zjištění by měla přispět ke změně náhledu na jazykovou rozmanitost v české škole a k inspiraci nejen pro pedagogickou praxi, ale i vzdělávací politiku ve smyslu hledání takových vzdělávacích strategií a výukových postupů, které budou jazykovou rozmanitost oceňovat, rozvíjet a využívat pro účely vzdělávání.

Anglicky

The study aims to investigate how learners perceive the languages within their linguistic repertoire. The first section outlines the conceptual framework of the language repertoire and its contextualization in the current and highly debated topic of language diversity in pedagogical discourse. The subsequent qualitatively-oriented research was conducted in a mainstream primary school, involving 26 pupils. Their linguistic repertoires were examined through individual language portraits, complemented by interviews. The analysis primarily focuses on (1) the languages present in the students' repertoires, (2) the representation of these languages, and (3) their positioning within the portraits. The results of our study suggest that the inclusion of a language in one's repertoire is primarily influenced by subjective experiences. Furthermore, the study demonstrates that the representation of languages in the repertoire is highly individual, reflecting diverse perceptions of languages. The analysis also reveals that languages are frequently associated with emotions, identity, and the necessity to learn and employ them for communication. The research findings are expected to prompt a shift in perspective concerning linguistic diversity in Czech schools. They are anticipated to not only inspire pedagogical practices but also influence educational policy by fostering the development and utilization of linguistic diversity for educational purpose.

Návaznosti

GA19-12624S, projekt VaV
Název: Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace)
Investor: Grantová agentura ČR, Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace)