D 2023

The needs of elementary schools in the Czech Republic in the context of the introduction of the social pedagogue position.

ŠMÍDA, Jan, Tomáš ČECH, Tereza HORMANDLOVÁ a Alena JŮVOVÁ

Základní údaje

Originální název

The needs of elementary schools in the Czech Republic in the context of the introduction of the social pedagogue position.

Název česky

Potřeby základních škol v České republice v kontextu zavádění pozice sociálního pedagoga

Autoři

ŠMÍDA, Jan, Tomáš ČECH, Tereza HORMANDLOVÁ a Alena JŮVOVÁ

Vydání

Madrid, od s. 4210-4216, 7 s. 2023

Nakladatel

International Association of Technology, Education and Development (IATED)

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Stát vydavatele

Španělsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

ISBN

978-84-09-52151-7

ISSN

Klíčová slova česky

Sociální pedagogika, sociální pedagog, školní poradenství, žáci se speciálními potřebami, rizikové chování, sociální prevence, kvantitativní výzkum

Klíčová slova anglicky

Social pedagogy, social pedagogue, school counselling, pupils with special needs, risky behaviour, social prevention, quantitative research
Změněno: 5. 2. 2024 13:49, Mgr. et Mgr. Tereza Hormandlová

Anotace

V originále

The article discusses the current state of social pedagogy and the potential application of social pedagogues in the Czech educational system. The study identifies intense needs in various areas of school life that cannot be fully covered by teachers alone. Approximately 63.8% of elementary schools could potentially benefit from employing social pedagogues on either a full-time or part-time basis. However, obstacles prevent the full utilization of this position. The legislative establishment of the social pedagogue role is recommended to overcome these barriers and allow schools to use the position effectively and continuously.

Česky

Článek pojednává o současném stavu sociální pedagogiky a potenciálním uplatnění sociálních pedagogů v českém vzdělávacím systému. Studie identifikuje intenzivní potřeby v různých oblastech školního života, které nemohou plně pokrýt pouze učitelé. Přibližně 63,8 % základních škol by potenciálně mohlo těžit z působení sociálních pedagogů ve školním prostředí na plný nebo částečný úvazek. Plnému využití této pozice však brání překážky. Legislativní ukotvení pozice sociálního pedagoga se jeví jako klíčové k překonání těchto bariér a umožní školám efektivně a kontinuálně tuto pozici využívat.