2023
The needs of elementary schools in the Czech Republic in the context of the introduction of the social pedagogue position.
ŠMÍDA, Jan, Tomáš ČECH, Tereza HORMANDLOVÁ a Alena JŮVOVÁZákladní údaje
Originální název
The needs of elementary schools in the Czech Republic in the context of the introduction of the social pedagogue position.
Název česky
Potřeby základních škol v České republice v kontextu zavádění pozice sociálního pedagoga
Autoři
ŠMÍDA, Jan, Tomáš ČECH, Tereza HORMANDLOVÁ a Alena JŮVOVÁ
Vydání
Madrid, od s. 4210-4216, 7 s. 2023
Nakladatel
International Association of Technology, Education and Development (IATED)
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Stát vydavatele
Španělsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
ISBN
978-84-09-52151-7
ISSN
Klíčová slova česky
Sociální pedagogika, sociální pedagog, školní poradenství, žáci se speciálními potřebami, rizikové chování, sociální prevence, kvantitativní výzkum
Klíčová slova anglicky
Social pedagogy, social pedagogue, school counselling, pupils with special needs, risky behaviour, social prevention, quantitative research
Změněno: 5. 2. 2024 13:49, Mgr. et Mgr. Tereza Hormandlová
V originále
The article discusses the current state of social pedagogy and the potential application of social pedagogues in the Czech educational system. The study identifies intense needs in various areas of school life that cannot be fully covered by teachers alone. Approximately 63.8% of elementary schools could potentially benefit from employing social pedagogues on either a full-time or part-time basis. However, obstacles prevent the full utilization of this position. The legislative establishment of the social pedagogue role is recommended to overcome these barriers and allow schools to use the position effectively and continuously.
Česky
Článek pojednává o současném stavu sociální pedagogiky a potenciálním uplatnění sociálních pedagogů v českém vzdělávacím systému. Studie identifikuje intenzivní potřeby v různých oblastech školního života, které nemohou plně pokrýt pouze učitelé. Přibližně 63,8 % základních škol by potenciálně mohlo těžit z působení sociálních pedagogů ve školním prostředí na plný nebo částečný úvazek. Plnému využití této pozice však brání překážky. Legislativní ukotvení pozice sociálního pedagoga se jeví jako klíčové k překonání těchto bariér a umožní školám efektivně a kontinuálně tuto pozici využívat.