2023
Zkušenosti skokanů na trampolíně a jejich trenérů se syndromem ztraceného pohybu
NOVOTNÁ, Anežka a Iva BUREŠOVÁZákladní údaje
Originální název
Zkušenosti skokanů na trampolíně a jejich trenérů se syndromem ztraceného pohybu
Název anglicky
Experience Of Trampolinists And Their Coaches With Lost Move Syndrome
Autoři
NOVOTNÁ, Anežka a Iva BUREŠOVÁ
Vydání
2023
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50101 Psychology
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
syndrom ztraceného pohybu, syndrom ztracené dovednosti, skoky na trampolíně, interpretativní fenomenologická analýza
Klíčová slova anglicky
lost move syndrome, lost skill syndrome, trampoline jumping, interpretative phenomenological analysis
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 6. 2. 2024 20:50, Bc. Anežka Novotná
V originále
Syndrom ztraceného pohybu (Lost Move Syndrome; LMS) je psychický stav, ve kterém sportovec není schopen provést pohyb, který byl dříve plně automatický. Tento fenomén je spojován s gymnastikou, skoky na trampolíně či skoky do vody. Dle našich znalostí se jednalo o první studii na toto téma provedenou v České republice. Cílem bylo prozkoumat osobní zkušenost skokanů na trampolíně a jejich trenérů se syndromem ztraceného pohybu. Bylo provedeno šest hloubkových polostrukturovaných rozhovorů se třemi skokany (ve věku od 13 do 20 let) a jejich trenéry (ve věku od 45 do 46 let s trenérskou zkušeností od 20 do 28 let). Výpovědi byly analyzovány pomocí interpretativní fenomenologické analýzy. Výsledky přispěly ke zmapování tohoto významného, ale v odborné literatuře nepříliš popsaného fenoménu, přičemž ukázaly velkou variabilitu zejména ve vnímaných příčinách LMS a fyzických projevech, které byly u každého skokana zcela odlišné a mohou být v rámci tohoto sportu nebezpečné. Zkušenost je doprovázena nejen u skokanů, ale i trenérů mnoha negativními psychickými projevy – zejména strachem a neporozuměním. Zároveň byly zjištěny poměrně významné rozdíly mezi vnímáním zkušenosti s LMS skokany a jejich trenéry. Jako nejzásadnější pro pochopení LMS se jeví vlastní zkušenost s LMS. Výsledky mohou být užitečné trenérům v praxi nebo sportovním psychologům pro bližší pochopení prožívání LMS skokany.
Anglicky
Lost Move Syndrome (LMS) is a psychological condition in which an athlete is unable to perform a movement that was previously fully automatic. This phenomenon is associated with gymnastics, trampoline jumping, and high diving. To our knowledge, this was the first study on this topic conducted in the Czech Republic. The aim was to investigate the personal experience of trampolinists and their coaches with the Lost Move Syndrome. Six in-depth semi-structured interviews were conducted with three trampolinists (aged 13 to 20 years) and their coaches (aged 45 to 46 years with coaching experience ranging from 20 to 28 years). Statements were analyzed using interpretative phenomenological analysis. The results contributed to mapping this important but not well-described phenomenon in the literature, showing great variability, especially in the perceived causes of LMS and physical manifestations, which were quite different for each trampolinist and may be dangerous within the sport. The experience is accompanied not only by many negative psychological manifestations in trampolinists but also in coaches – especially fear and misunderstanding. At the same time, quite significant differences were found between the perceptions of the LMS experience of trampolinists and their coaches. The own experience with the LMS appears to be the most crucial for understanding the LMS. The results may be helpful for coaches in practice or sports psychologists to understand trampolinist's experience of LMS further.