STRAKOVÁ, Nikola. Učitel jako tvůrce didaktických textů. Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae Universitas Catholica Ružomberok. Ružomberok: VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2023, roč. 22, č. 5, s. 291-302. ISSN 1336-2232. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.54937/ssf.2023.22.5.291-302.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Učitel jako tvůrce didaktických textů
Název anglicky The creation of didactic texts by teachers
Autoři STRAKOVÁ, Nikola.
Vydání Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae Universitas Catholica Ružomberok, Ružomberok, VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2023, 1336-2232.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.54937/ssf.2023.22.5.291-302
Klíčová slova česky Učitel, tvorba didaktických textů, didaktická vybavenost, umělá inteligence
Klíčová slova anglicky Teacher. Creation of didactic texts; Didactic effectiveness. Textbook; Artificial intelligence.
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Bc. Ing. Nikola Straková, PhD., učo 242690. Změněno: 9. 2. 2024 10:39.
Anotace anglicky
The contribution explains what didactic texts are, what requirements are placed on them, what their functions and structure are, how they can be evaluated from a didactic point of view. The main goal is to answer the question: "How to create a quality didactic text effectively using modern technologies such as artificial intelligence?". Content analysis is used as a research method to identify and characterize the various didactic features of textbooks and similar didactic texts. The results of research into the didactic equipment of various textbooks and didactic texts are analyzed and compared. In order for the teacher to be able to create effective didactic material for his teaching, he should know what verbal and visual components he can apply in it and should include them in the didactic text. Artificial intelligence can be used to create a didactic text, which can save the teacher time and help find new inspiration.
VytisknoutZobrazeno: 27. 7. 2024 18:45