ŘÁNKOVÁ, Terezie. Performing heritage: Between tradition and Innovation. Antro-pólus. Budapest: ELTE, TáTK Kulturális Antropológia Tanszék, 2024, roč. 8, 1-2, s. 206-216. ISSN 2559-9763.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Performing heritage: Between tradition and Innovation
Autoři ŘÁNKOVÁ, Terezie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Antro-pólus, Budapest, ELTE, TáTK Kulturális Antropológia Tanszék, 2024, 2559-9763.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50404 Antropology, ethnology
Stát vydavatele Maďarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Folyóiratok - Antro-pólus
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Performativita; Performance; UNESCO; Nehmotné kulturní dědictví; Tradice; Inovace
Klíčová slova anglicky Performativity; Performance; UNESCO; Intangible Cultural Heritage; Tradition; Innovation
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Bc. Terezie Řánková, učo 449225. Změněno: 11. 2. 2024 19:23.
Anotace
Through performance as a tool of cultural analysis, the paper looks at the form of contemporary Intangible Cultural Heritage practices. Using performance as a methodological approach allows heritage practices to be understood as emerging in relational, contingent, and dynamic spaces. One of several disputes arises in using and mediating intangible cultural heritage - where is the boundary between 'tradition' and 'innovation'? For events registered as Intangible Cultural Heritage, there is a tendency to preserve these practices and thus suppress the cultural process, but at the same time, contemporary ideas and innovations, whether conscious or unconscious, emerge quite spontaneously. The concept of the performativity of heritage also challenges the notion of audience passivity and places the audience in the role of active actors in the performance of heritage.
Anotace česky
Příspěvek se prostřednictvím performance jako nástroje kulturní analýzy zabývá podobou současných praktik nehmotného kulturního dědictví. Využití performance jako metodologického přístupu umožňuje chápat dědictví jako praxi vznikající ve vztahovém, podmíněném a dynamickém prostoru. Při využívání a zprostředkování nehmotného kulturního dědictví vzniká jeden z několika problematik - kde je hranice mezi "tradicí" a "inovací"? U fenoménů zapsaných jako nehmotné kulturní dědictví existuje tendence tyto praktiky konzervovat, a tím potlačovat kulturní proces, ale zároveň se zcela spontánně objevují inovace, ať už vědomé či nevědomé. Koncept performativity dědictví také zpochybňuje představu o pasivitě publika a staví publikum do role aktivních aktérů představení dědictví.
VytisknoutZobrazeno: 22. 7. 2024 12:21