PAVLICOVÁ, Martina a Lucie UHLÍKOVÁ. Proměny interpretace hudebního folkloru : od ochrany kultury po vznik hudebního žánru (na příkladu České republiky). In Přibylová, Irena; Uhlíková, Lucie. Od folkloru k world music : Nové cesty ke staré hudbě. první. Náměšť nad Oslavou: Městské kulturní středisko v Náměšti nad Oslavou, 2023, s. 9-23. ISBN 978-80-907033-8-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Proměny interpretace hudebního folkloru : od ochrany kultury po vznik hudebního žánru (na příkladu České republiky)
Název anglicky Transformations in the Interpretation of Music Folklore : From the Protection of Everyday Culture to the Emergence of a Music Genre (Using the Czech Republic as a Case Study)
Autoři PAVLICOVÁ, Martina (203 Česká republika, garant, domácí) a Lucie UHLÍKOVÁ (203 Česká republika).
Vydání první. Náměšť nad Oslavou, Od folkloru k world music : Nové cesty ke staré hudbě, od s. 9-23, 15 s. 2023.
Nakladatel Městské kulturní středisko v Náměšti nad Oslavou
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00133531
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-907033-8-4
ISSN 2336-565X
Klíčová slova česky hudební folklor; transformace lidové tradice; hudební žánr; folklorní hnutí v České republice
Klíčová slova anglicky music folklore; transformations of folk tradition; music genre; folk revivalism in the Czech Republic
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Eva Chovancová, učo 112294. Změněno: 5. 3. 2024 07:44.
Anotace
Od 60. let se v české etnologii začaly rozvíjet snahy, které postupně začaly folklorní projevy ve své druhé existenci zařazovat do odborného výzkumu. Oblast folklorismu se někdy překrývala s existencí lidových tradic, někdy na nich stavěla a někdy se jimi v různé míře jen inspirovala. Rozlišení těchto kategorií nebylo snadné ani v minulosti a se stále rychlejším vývojem společnosti se v obecném povědomí zamlžovalo. V těchto intencích vznikl široký hudební žánr vycházející z hudební folkloru, který není snadné obsahově definovat. V příspěvku je nastíněna historie žánru, uzlové momenty jeho vývoje i jeho polyfunkčnost: mnoho kolektivů se prezentuje nejen na jevišti (spolu s tanečníky) a v koncertním prostředí, ale také se podílejí na lokálních etnokulturních tradicích.
Anotace anglicky
From the 1960s onwards, efforts began to develop in Czech ethnology, which gradually began to include folklore manifestations in their second existence in professional research. The field of folklorism sometimes overlapped with the existence of folk traditions, sometimes built on them, and sometimes was only inspired by them to varying degrees. The distinction in such defined categories was not easy even in the past, and with the increasingly rapid development of society, it became blurred in the general consciousness. Within this scope, a contemporary broad music genre, music folklore, has emerged that is not easy to define in terms of content. This paper shows historical formation of this genre, models moments of its development, and its polyfunctionality: many collectives present themselves not only on stage (together with dancers) and in concert settings (independently), but also participate in local ethno-cultural traditions.
Návaznosti
MUNI/A/1380/2022, interní kód MUNázev: Living Uncertainty
Investor: Masarykova univerzita, Living Uncertainty
VytisknoutZobrazeno: 22. 7. 2024 12:26