J 2023

Definice mezi pojetím αληθεια a veritas jako téma filosofie výchovy na příkladu informační gramotnosti

ČERNÝ, Michal

Základní údaje

Originální název

Definice mezi pojetím αληθεια a veritas jako téma filosofie výchovy na příkladu informační gramotnosti

Název anglicky

The Definition Between Αληθεια And Veritas As A Topic Of Philosophy Of Education On The Example Of Information Literacy

Autoři

ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Paidagogos, Olomouc, Paidagogos - spolek pro filosofii, teorii a praxi výchovy a vzdělávání, 2023, 1213-3809

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00133532

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Heidegger; Palouš; Průcha; definice; pravda; filosofie výchovy; procesualita; fenomenologie; zkušenostní realismus.

Klíčová slova anglicky

Heidegger; Palouš; Průcha; definition; truth; philosophy of education; processuality; phenomenology; experiential realism.

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 2. 2024 11:19, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie analyzuje dva koncepty přístupu k pravdě tak, jak je konstituuje Heidegger – jako αληθεια a veritas. Jejich analýzu promítá do procesu definování ve vědách o výchově a vzdělávání. Ukazuje, že představa definice jako přesného a trvalého vymezení určitého fenoménu či kategorie může být praktickou aktivitou, ale je jen málo vědecká. Na příkladu postupné proměny sebe definování konceptu informační gramotnosti studie dochází k závěru, že definice není trvalým vymezením, ale spíše praktickým komunikačním předporozuměním, které můžeme klást před sebe jako podnět k hlubší analýze. Definice mají (stejně jako pravda) rozměr dynamicky se měnící struktury reagující na prostředí, do nějž jsou zasazovány. Tento aspekt je nutné zásadním způsobem zohledňovat při budování konceptů filosofie výchovy i pedagogiky.

Anglicky

The study analyses two concepts of access to truth as Heidegger constructs them – αληθεια and veritas. It translates their analysis into the definition process in the sciences of education. It shows that definition as a precise and permanent delineation of a phenomenon or category may be a practical activity, but it is hardly scientific. Using the example of the gradual transformation of self-definition of the concept of information literacy, the study concludes that the definition is not permanent but rather a practical communicative preunderstanding that can be put before us as a stimulus for deeper analysis. Definitions (like truth) have the dimension of a dynamically changing structure responding to the environment in which they are embedded. This aspect has to be taken into account in a fundamental way in the construction of concepts of the philosophy of education and pedagogy.