2024
Interkulturní učení prostřednictvím videí vlogerů a youtuberů
ČERVENKOVÁ, Marie, Veronika DE AZEVEDO CAMACHO a Monika ŠEVEČKOVÁZákladní údaje
Originální název
Interkulturní učení prostřednictvím videí vlogerů a youtuberů
Název česky
Interkulturní učení prostřednictvím videí vlogerů a youtuberů
Vydání
1. vyd. Plzeň, Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 5, 2024
Nakladatel
Kolektiv autorů ZČU v Plzni
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Centrum jazykového vzdělávání
ISBN
978-80-261-1211-2
Klíčová slova česky
interkulturní učení, interkulturní komunikační kompetence, nedorozumění, youtuber
Klíčová slova anglicky
intercultural learning, intercultural communicative competence, misunderstandings, YouTuber
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 15. 2. 2024 09:27, Mgr. Marie Červenková, Ph.D.
V originále
Příspěvek vychází z konceptu kulturního ledovce (1976, Edward T Hall). Na rozdíl od učebnic, které akcentují témata „Big C“ culture, autorky příspěvku, vyučující francouzštinu, ruštinu a španělštinu, nabízí možné přístupy ke zvládnutí rozdílností vyplývajících ze „Small C“ culture. Zabývají se tím, jak předcházet komunikačním nezdarům v různých sociálních situacích. Žáci se při studiu kulturních konceptů mohou setkat se střetem kultur a rolí učitele by mělo být je motivovat ke zvládání komunikačních stylů a pravidel a zprostředkovat jim cestu, jak se vyvarovat kulturním šokům. Prezentace předkládá konkrétní modelové příklady založené na analýze obsahu videopříspěvků vlogerů a youtuberů ve třech zmíněných jazycích.
Anglicky
The paper is based on the concept of the cultural iceberg (1976, Edward T Hall). In contrast to textbooks that emphasize "Big C" culture themes, the authors of the paper, who teach French, Russian and Spanish, offer possible approaches to managing the differences arising from "Small C" culture. They address how to prevent communication failures in different social situations. Students may encounter culture clashes when studying cultural concepts, and the role of the teacher should be to motivate them to master communication styles and rules and to provide them with a way to avoid culture shock. The presentation presents concrete model examples based on content analysis of video posts by vloggers and youtubers in the three languages mentioned above.