NOVOTNÁ, Markéta, Petr HALÁMEK a Dominika TÓTHOVÁ. Spa Industry Resilience in Changing External Conditions: Nexus Between Tourist Attractiveness and Fiscal Policy. Tourism and Hospitality Management. Croatia: University of Rijeka, Faculty of Tourism & Hospitality Management, Opatija, 2024, roč. 30, č. 3, s. 317-329. ISSN 1330-7533. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.20867/thm.30.3.2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Spa Industry Resilience in Changing External Conditions: Nexus Between Tourist Attractiveness and Fiscal Policy
Autoři NOVOTNÁ, Markéta, Petr HALÁMEK a Dominika TÓTHOVÁ.
Vydání Tourism and Hospitality Management, Croatia, University of Rijeka, Faculty of Tourism & Hospitality Management, Opatija, 2024, 1330-7533.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Chorvatsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW odkaz na webovou stránku časopisu URL
Impakt faktor Impact factor: 1.300 v roce 2022
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.20867/thm.30.3.2
UT WoS 999
Klíčová slova česky zdravotní turismus; samoplátci; lázeňství; dotace; nejistota; Česká republika
Klíčová slova anglicky health tourism; self-payers; spa industry; subsidies; uncertainty; Czech Republic
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Markéta Novotná, Ph.D., učo 349165. Změněno: 20. 6. 2024 21:37.
Anotace
Purpose – This study aims to evaluate the performance of the Czech spa industry within a dynamically changing external environment, specifically in the context of the COVID-19 pandemic. Considering the relationship between tourist attractiveness and fiscal policy effectiveness, the research explores the divergences existing among spa companies functioning across discrete spa resort categories within the Czech Republic. Methodology/Design/Approach – The research employs secondary data obtained from the state statistical service and the business register. The analysis entails an examination of the relationship between the level of tourist attractiveness and alterations in sales. Findings – The study reveals that spa resorts with higher levels of tourist attractiveness encountered a more pronounced decline in sales. Despite the notable allocation of public funds, the impact of subsidies on economic outcomes remained limited. Originality of the research – A contribution lies in its revelation of the adverse implications of overreliance on tourism for the spa industry. The study highlights the imperative for diversification in resort portfolios. Moreover, the research offers valuable insights into the optimal allocation of subsidies, suggesting directions for more effective utilization and distribution in a manner that supports the industry's long-term sustainability and resilience.
Návaznosti
MUNI/A/1223/2022, interní kód MUNázev: Konkurenceschopnost a odolnost regionů: příležitosti a hrozby
Investor: Masarykova univerzita, Konkurenceschopnost a odolnost regionů: příležitosti a hrozby
VytisknoutZobrazeno: 27. 7. 2024 23:18