2024
LAS ESCRITORAS CHECAS DE LA LITERATURA INFANTIL Y JUVENIL DESPUÉS DEL AÑO 2000 Y SUS HEROÍNAS EN EL CAMINO DE LA MADURACIÓN PSICOLÓGICA
LÍPOVÁ, MagdalénaZákladní údaje
Originální název
LAS ESCRITORAS CHECAS DE LA LITERATURA INFANTIL Y JUVENIL DESPUÉS DEL AÑO 2000 Y SUS HEROÍNAS EN EL CAMINO DE LA MADURACIÓN PSICOLÓGICA
Název česky
ČESKÉ SPISOVATELKY PRO DĚTI A MLÁDEŽ PO ROCE 2000 A JEJICH HRDINKY NA CESTĚ PSYCHICKÉHO ZRÁNÍ
Název anglicky
CZECH FEMALE WRITERS OF CHILDREN'S LITERATURE AFTER THE YEAR 2000 AND THEIR HEROINES IN THE PROCESS OF PSYCHOLOGICAL MATURATION
Autoři
Vydání
1.elektronické vyd. Madrid, Educación y didáctica: hacia una ampliación del canon en las aulas, od s. 223-237, 15 s. Colecciones: Escritoras y Escrituras, 2024
Nakladatel
EDITORIAL DYKINSON
Další údaje
Jazyk
španělština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Španělsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-84-1170-217-1
Klíčová slova česky
česká literatura pro děti a mládež; české spisovatelky, hrdinky, vývojová psychologie
Klíčová slova anglicky
Czech children's literature; Czech female writers; heroines; developmental psychology
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 10. 2024 21:34, Mgr. Magdaléna Lípová
V originále
Elartículo trata sobre una selección de libros de escritoras checas contemporáneas de literatura infantil y juvenil que han sido galardonadas con un importante premio literario en la Republica Checa después del año 2000. Utilizando el análisis interpretativo literario-científico, identifica y caracteriza los temas de los libros y se centra en los personajes de las heroínas en diferentes edades. Además, explora cuáles son sus intereses y problemas típicos, a qué retos de desarrollo se enfrentan, cómo construyen sus relaciones interpersonales, y como buscan y encuentran su lugar en el mundo. El artículo forma parte de una investigación doctoral más amplia, cuyos resultados parciales se aplican en la enseñanza de estudiantes de disciplinas pedagógicas y artístico-pedagógicas en la educación secundaria y superior. Concretamente, en la enseñanza de psicología y en la práctica pedagógica preescolar y extraescolar en la Escuela Pedagógica Secundaria en Brno y también en la enseñanza de psicología y literatura infantil y juvenil en el Departamento de Teatro y Educación en la Facultad de Teatro de la Academia de Bellas Artes de Janacek (JAMU) en Brno.
Česky
Příspěvek se zabývá vybranými prózami současných českých spisovatelek pro děti a mládež, které po roce 2000 získaly významnou českou literární cenu za tvorbu pro děti a mládež. Metodou literárněvědné interpretační analýzy zjišťuje a charakterizuje tematiku knižních příběhů a soustředí se na postavy dívčích hrdinek v různých věkových obdobích. Zkoumá, jaké jsou jejich typické zájmy, problémy, jaké vývojové úkoly je potkávají a jakým způsobem budují mezilidské vztahy, hledají a nacházejí své místo ve světě. Příspěvek je součástí rozsáhlejšího disertačního výzkumu, jehož dílčí výsledky jsou aplikovány ve vyučování studentů pedagogických a umělecko-pedagogických oborů středních a vysokých škol. Konkrétně ve výuce psychologie a pedagogické praxe oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika na Střední odborné škole pedagogické Brno a také ve výuce psychologie a literatury pro děti a mládež Ateliéru divadlo a výchova Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně.
Anglicky
The paper deals with a selection of books by contemporary Czech female writers of children's literature who have been awarded a major Czech literary prize after the year 2000. Using the method of literary-scientific interpretative analysis, it studies the themes of the books and focuses on the characters of the heroines of different ages. Furthermore, it explores their typical interests and problems, the developmental challenges they face, how they construct their interpersonal relationships, and how they look for and find their place in the world. The paper is a part of a wider dissertation research, its partial results have been applied in teaching students of pedagogical and art-pedagogical secondary schools and universities. Specifically, in teaching psychology and pedagogical practice in the field of pre-school pedagogy and extra-curricular pedagogy at the Secondary Pedagogical School in Brno and in teaching psychology and children's literature at the Theatre and Education Department at the Theatre Faculty of the Janacek Academy of Performing Arts (JAMU) in Brno.
Návaznosti
MUNI/A/1505/2023, interní kód MU |
|