C 2024

LAS ESCRITORAS CHECAS DE LA LITERATURA INFANTIL Y JUVENIL DESPUÉS DEL AÑO 2000 Y SUS HEROÍNAS EN EL CAMINO DE LA MADURACIÓN PSICOLÓGICA

LÍPOVÁ, Magdaléna

Základní údaje

Originální název

LAS ESCRITORAS CHECAS DE LA LITERATURA INFANTIL Y JUVENIL DESPUÉS DEL AÑO 2000 Y SUS HEROÍNAS EN EL CAMINO DE LA MADURACIÓN PSICOLÓGICA

Název česky

ČESKÉ SPISOVATELKY PRO DĚTI A MLÁDEŽ PO ROCE 2000 A JEJICH HRDINKY NA CESTĚ PSYCHICKÉHO ZRÁNÍ

Název anglicky

CZECH FEMALE WRITERS OF CHILDREN'S LITERATURE AFTER THE YEAR 2000 AND THEIR HEROINES IN THE PROCESS OF PSYCHOLOGICAL MATURATION

Vydání

1.elektronické vyd. Madrid, Educación y didáctica: hacia una ampliación del canon en las aulas, od s. 223-237, 15 s. Colecciones: Escritoras y Escrituras, 2024

Nakladatel

EDITORIAL DYKINSON

Další údaje

Jazyk

španělština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Španělsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-84-1170-217-1

Klíčová slova česky

česká literatura pro děti a mládež; české spisovatelky, hrdinky, vývojová psychologie

Klíčová slova anglicky

Czech children's literature; Czech female writers; heroines; developmental psychology

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 10. 2024 21:34, Mgr. Magdaléna Lípová

Anotace

V originále

Elartículo trata sobre una selección de libros de escritoras checas contemporáneas de literatura infantil y juvenil que han sido galardonadas con un importante premio literario en la Republica Checa después del año 2000. Utilizando el análisis interpretativo literario-científico, identifica y caracteriza los temas de los libros y se centra en los personajes de las heroínas en diferentes edades. Además, explora cuáles son sus intereses y problemas típicos, a qué retos de desarrollo se enfrentan, cómo construyen sus relaciones interpersonales, y como buscan y encuentran su lugar en el mundo. El artículo forma parte de una investigación doctoral más amplia, cuyos resultados parciales se aplican en la enseñanza de estudiantes de disciplinas pedagógicas y artístico-pedagógicas en la educación secundaria y superior. Concretamente, en la enseñanza de psicología y en la práctica pedagógica preescolar y extraescolar en la Escuela Pedagógica Secundaria en Brno y también en la enseñanza de psicología y literatura infantil y juvenil en el Departamento de Teatro y Educación en la Facultad de Teatro de la Academia de Bellas Artes de Janacek (JAMU) en Brno.

Česky

Příspěvek se zabývá vybranými prózami současných českých spisovatelek pro děti a mládež, které po roce 2000 získaly významnou českou literární cenu za tvorbu pro děti a mládež. Metodou literárněvědné interpretační analýzy zjišťuje a charakterizuje tematiku knižních příběhů a soustředí se na postavy dívčích hrdinek v různých věkových obdobích. Zkoumá, jaké jsou jejich typické zájmy, problémy, jaké vývojové úkoly je potkávají a jakým způsobem budují mezilidské vztahy, hledají a nacházejí své místo ve světě. Příspěvek je součástí rozsáhlejšího disertačního výzkumu, jehož dílčí výsledky jsou aplikovány ve vyučování studentů pedagogických a umělecko-pedagogických oborů středních a vysokých škol. Konkrétně ve výuce psychologie a pedagogické praxe oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika na Střední odborné škole pedagogické Brno a také ve výuce psychologie a literatury pro děti a mládež Ateliéru divadlo a výchova Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně.

Návaznosti

MUNI/A/1505/2023, interní kód MU
Název: Jazyková a literární komunikace VII.
Investor: Masarykova univerzita, Jazyková a literární komunikace VII.