BUDÍNOVÁ, Irena. Risks in Identifying Gifted Students in Mathematics: Case Studies. Open Education Studies. Walter de Gruyter, 2024, roč. 6, č. 1, s. 1-11. ISSN 2544-7831. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1515/edu-2022-0218/html.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Risks in Identifying Gifted Students in Mathematics: Case Studies
Název česky Rizika při identifikaci nadaných žáků v matematice: Případové studie
Autoři BUDÍNOVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Open Education Studies, Walter de Gruyter, 2024, 2544-7831.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1515/edu-2022-0218/html
Klíčová slova česky nadaní žáci; identifikace nadání; profily nadaných žáků; nadaní žáci s dyslexií; matematicky nadaní žáci s extrémně vysokým IQ
Klíčová slova anglicky gifted pupils; identification of giftedness; profiles of gifted pupils; gifted pupils with dyslexia; mathematically gifted pupils with extremely high IQ
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Irena Budínová, Ph.D., učo 15471. Změněno: 27. 2. 2024 18:07.
Anotace
The article discusses the risks involved in identifying gifted students in mathematics in the school environment. Although the theory of gifted students is widespread and available today, school practice shows many cases of gifted students who have not been identified in the school environment. The reasons for this are various. The article will present the theory related to this topic. The research was conducted as two case studies using qualitative research methods. Semi-structured interviews with parents and pupils were used, and the pupils were observed for a long time by the researcher. In the first case, it was a mathematically gifted pupil with dyslexia, and in the second case, it was a mathematically gifted pupil with an extremely high IQ. The result of the study was to find out in which moments the school did not provide support to the pupil in the two cases mentioned and what kind of help the pupil would appreciate at school. Both pupils were involved in a 1-year intervention in which the intention was to cultivate their mathematical thinking and expressions with the help of appropriately chosen tasks. The stated findings are important for practice and discussion about the training of future mathematics teachers, for which consistent professional training focusing, among other things, also on the education of gifted students is essential. Both case studies are part of long-term research dealing with the identification of gifted students.
Anotace česky
Článek pojednává o rizicích spojených s identifikací nadaných žáků v matematice ve školním prostředí. Přestože je dnes teorie nadaných žáků rozšířená a dostupná, školní praxe ukazuje mnoho případů nadaných žáků, kteří nebyli ve školním prostředí identifikováni. Důvody pro to jsou různé. Článek představí teorii související s tímto tématem. Výzkum byl proveden jako dvě případové studie za použití kvalitativních výzkumných metod. Byly použity polostrukturované rozhovory s rodiči a žáky, žáci byli výzkumníkem dlouhodobě pozorováni. V prvním případě se jednalo o matematicky nadaného žáka s dyslexií a v druhém případě o matematicky nadaného žáka s extrémně vysokým IQ. Cílem studie bylo zjistit, ve kterých momentech škola ve dvou zmíněných případech žákovi neposkytla podporu a jakou pomoc by žák ve škole ocenil. Oba žáci byli zapojeni do roční intervence, ve které bylo záměrem kultivovat jeho matematické myšlení a vyjadřování pomocí vhodně zvolených úloh. Uvedené poznatky jsou důležité pro praxi a diskusi o přípravě budoucích učitelů matematiky, pro kterou je nezbytná důsledná odborná příprava zaměřená mimo jiné také na vzdělávání nadaných žáků. Obě případové studie jsou součástí dlouhodobého výzkumu zabývajícího se identifikací nadaných žáků.
VytisknoutZobrazeno: 1. 8. 2024 03:15